Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Jöhetnek az ételkiszállító drónok – videón a kiszállítás

Jöhetnek az ételkiszállító drónok – videón a kiszállítás

Jöhetnek az ételkiszállító drónok – videón a kiszállítás
Instagram/Manna Air Delivery

2026-tól akár az Egyesült Királyság egén is megjelenhetnek az ételkiszállító drónok, ám a technológia terjedését nemcsak a szabályozás, hanem a lakossági ellenállás is befolyásolhatja.

Az ír Manna Aero startup már több mint 200 000 kiszállítást hajtott végre Nyugat-Dublinban, a finnországi Espoóban és Texasban. A vállalat vezérigazgatója, Bobby Healy a Sky News-nak nyilatkozva hangsúlyozta: „Az Egyesült Királyság lenne a legfontosabb piacunk Európában. Messze ez a legnagyobb kiszállítási piac ma. Úgy gondoljuk, hogy a termékünk különösen jól illeszkedik a brit főutcákhoz.”

A cikk a videó után folytatódik

A Manna Aero speciálisan tervezett, 23 kilogrammos négyrotoros drónjai 80 méteres magasságban repülnek, és hamburgertől kezdve a friss húsig, sőt tojásig szinte bármit képesek szállítani. Healy szerint a legnépszerűbb rendelés a kávé, de hozzátette: „Nagyon meglepett minket, hogy rengeteg friss tojást szállítunk. Azt hiszem, az emberek szándékosan tesztelnek minket, hogy képesek vagyunk-e ilyen törékeny árut is épségben célba juttatni, de ez nem jelent problémát.”

A kiszállítás folyamata szinte teljesen automatizált: a csomagokat egy biológiailag lebomló zsinóron engedik le, amit a földet érés után elvágnak. A leszállóhelyet – jellemzően a hátsó kertet – egy emberi operátor ellenőrzi a drón kameráján keresztül. Healy szerint az átlagos repülési idő mindössze 3 perc, és „az előny az, hogy halkabb, biztonságosabb, zöldebb, és üzletileg is jobb, mint a közúti alternatíva.”

A helyi lakosok azonban másként látják. Mark Hammond, a dublini Blanchardstown lakója úgy fogalmazott: „Nagyon stresszes, teljes mértékben az. Amikor folyamatos, egyszerűen nem tudsz pihenni. Ez az egész lakótelepet érinti, nemcsak engem és a feleségemet, Florence-t.” Florence hozzátette: „Olyan hangjuk van, mint a helikoptereknek.” Egy másik lakos, Michael Dooley, a Drone Action Dublin 15 csoport tagja szerint a zaj „nagyon, nagyon zavaró. A drónnak éles, pulzáló, tolakodó hangja van, amit messziről hallani lehet. Amikor a legalsó magasságban lebeg, hogy leengedje a csomagot, a hang elviselhetetlen.”

Healy ezzel szemben a Trinity College kutatására hivatkozott, ami szerint a drónok zajszintje alacsonyabb a városi háttérzajnál. „A tudományból tudjuk, hogy sokkal kevésbé vagyunk zajosak, mint az általános városi háttérzaj. Folyamatosan fejlesztünk, új technológiát vezetünk be a hajtóművek és a propellerek terén. Nem gondolom, hogy a zaj a probléma, inkább a percepció. Minden új technológiánál volt ilyen – az autóknál, a gőzgépeknél, az AI-nál, az 5G-nél. Idővel általánosan elfogadottá válik.”

A helyi politikus, Emer Currie ugyanakkor óvatosságra intett: „Reálisan kell látnunk a helyzetet. Igen, ez innováció, és a dolgok előrehaladnak. De figyelembe kell venni a lakóközösségre gyakorolt hatásokat is. Az innováció fontos, de a szabályozás is az.”

A Manna Aero célja, hogy 2026-ban az Egyesült Királyságban is elindítsa a szolgáltatást, amennyiben a brit hatóságokkal sikerül megállapodásra jutni. Bár az EU szabályozási környezete kedvezőbb a dróncégek számára, a brit piac mérete miatt a vállalat számára kulcsfontosságú lehet a belépés.