Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

250 éves hajóroncsot fedeztek fel, óriási történelme van

250 éves hajóroncsot fedeztek fel, óriási történelme van

250 éves hajóroncsot fedeztek fel, óriási történelme van
Shutterstock

Egy véletlen felfedezés nyomán került elő egy fa hajóroncs a távoli skóciai Sanday szigetén, ami egy 250 éves, gazdag történettel rendelkező hadihajó maradványa lehet.

A roncsot egy iskolás fiú fedezte fel, amikor futás közben a dűnék között előbukkanó hajóbordákat pillantott meg, és az esemény nyomán egy lelkes kutatócsoport kezdte meg a hajó kilétének és történetének felderítését. A régészek, helyi kutatók és tudósok által végzett vizsgálatok alapján azonosították a hajót, mely nagy valószínűséggel az Earl of Chatham, egy 18. századi hadihajó, ami az amerikai függetlenségi háború idején is szolgált, majd később az északi-sarki bálnavadászatban vett részt, mielőtt viharos időben végleg partra sodródott volna.

A cikk a videó után folytatódik

Ben Saunders, a Wessex Archaeology vezető tengerészeti régésze a felfedezés kapcsán így nyilatkozott: „Szerencsés hajónak tartanám, ami furcsán hangzik egy elsüllyedt hajóról.” Hozzátette, a közösség elkötelezettsége és lelkesedése nélkül nem lett volna ilyen intenzív a kutatás és a hajó anyagának megmentése.

Sanday mindössze 500 lakosú szigetén a tenger és hajózás mindig is fontos szerepet játszott, így a roncs előkerülése igazi szenzációt jelentett a helyiek számára, akik traktorokkal és utánfutókkal segítettek több mint 12 tonna tölgyfa darabot elszállítani a partról. Sylvia Thorne, a közösségi kutatók egyike megfogalmazta: „Ez igazán jó móka volt, és fantasztikus érzés volt a közösségben – mindenki összefogott, hogy visszahozzuk.”

A hajó korát és eredetét dendrokronológiai vizsgálattal állapították meg

A hajó korát és eredetét dendrokronológiai vizsgálattal állapították meg, mely a fa évgyűrűi alapján a 18. század közepére, Dél-Angliába helyezte a faanyag származását. Ez a korszak egybeesik a brit bürokrácia erőteljes fejlődésével, így az archívumokban megőrzött részletes iratok segítségével a szakértők szűkíteni tudták a lehetséges hajók körét.

Saunders a kutatás menetéről így beszélt: „Kiszűrjük az észak-európaiakat a brit hajók közül, eltávolítjuk a túl kicsi vagy észak-angliai működésű roncsokat, és marad két-három, végül az Earl of Chatham az utolsó, ami megmarad.” – idézte az ABC News.

A hajó eredetileg HMS Hind néven, egy 24 ágyús brit hadifregattként épült 1749-ben, és aktívan részt vett a Brit Birodalom terjeszkedésében, például Kanada francia kézből való visszafoglalásában, valamint az amerikai gyarmatok feletti brit uralom megőrzésében. 1784-ben eladták és átnevezték, majd bálnavadászhajóként szolgált a grönlandi partoknál. Az ipari forradalom egyik nélkülözhetetlen energiaforrását, a bálnazsírt állította elő, amelyet a gépek kenésére, szövetek puhítására és utcai világításra használtak.

A roncs végső története

A roncs végső története sem nélkülözte a szerencsét: 1788-ban, miközben a bálnavadászatra indult, rossz időjárás miatt a Sanday partjainál hajótörést szenvedett, ám az összes 56 tengerész túlélte a kalandot. Saunders ezt is a hajó szerencséjének tulajdonítja.

A hajó faanyaga jelenleg a Sanday Heritage Centre frissvíz-tartályában konzerválják, miközben folynak az egyeztetések a roncs állandó kiállításba helyezéséről. Saunders hangsúlyozta a közösségi részvétel jelentőségét: „A közösség rendkívül lelkes és kíváncsi volt, büszkék rá. Nekik köszönhető a felfedezés, a mentés, valamint az állagmegóvás is.”

A helyiek számára a hajó egy híd a múlt tengerészeti története és a jövő között, különösen a klímaváltozás okozta partmenti változások fényében, amelyek újabb hajóroncsokat hozhatnak napvilágra. Ruth Peace közösségi kutató így összegezte az élményt: „Az egyik legnagyobb tanulság számomra, hogy mennyire állandóan jelen van Sanday múltja, akár láthatóan, akár csak a felszín alatt.”