Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Egyre megdöbbentőbb információk szivárognak ki az Air India légi katasztrófájáról

Egyre megdöbbentőbb információk szivárognak ki az Air India légi katasztrófájáról

Egyre megdöbbentőbb információk szivárognak ki az Air India légi katasztrófájáról
Shutterstock

Az idei év egyik legtragikusabb légikatasztrófája, az Air India Boeing 787-es járatának június 12-i balesete továbbra is az átfogó vizsgálatok középpontjában áll, miközben egy frissen kiszivárgott repülőgép-kabin felvétel új fényt vethet a tragédia okaira.

Egy, az ügyben tájékozott amerikai illetékes forrás szerint a pilóták között rögzített beszélgetés arra utal, hogy a kapitány szándékosan megszakította az üzemanyag-ellátást a gép hajtóművei felé, ami kritikus meghibásodást okozott.

A cikk a videó után folytatódik

Az említett felvétel alapján az első tiszt vette át az irányítást, és megkérdezte a kapitányt, miért helyezte a tüzelőanyag kapcsolókat olyan pozícióba, amely megakadályozta az üzemanyag áramlását, majd kérte azok visszaállítását. A forrás azonban hozzátette, hogy hivatalos dokumentumban még nem jelent meg az amerikai vizsgálók értékelése, és a baleset pontos oka továbbra is tisztázásra vár.

Az Indiai Légiközlekedési Balesetvizsgáló Hivatal (AAIB) közleményében hangsúlyozta, hogy „az egyes nemzetközi médiumok ismételten szelektív és ellenőrizetlen jelentésekkel próbálnak előzetes következtetésekre jutni,” és egyelőre túl korai lenne végleges megállapításokat tenni. Mint ismert, az AAIB előzetes jelentése szerint a fedélzeti hangrögzítőn hallatszik, ahogy egyik pilóta megkérdezi a másikat az üzemanyag leállításának okáról, akire az a választ adja: „nem én tettem.” A szakértők szerint a váltás a „run” állásról „cutoff”-ra mindkét hajtóműnél alig egy másodperc különbséggel történt, közvetlenül a felszállás után, de azt még nem sikerült megállapítani, hogy ki mozgatta a kapcsolókat.

Egyre biztosabb a szándékosság

Az események tovább súlyosbodtak, amikor a londoni járat a felszállást követően mindkét hajtóműve teljesítményvesztést szenvedett. A légijármű magassága alig érte el a 650 lábat (körülbelül 200 métert), amikor a gép fokozatosan süllyedni kezdett. A hajtóművek üzemanyag kapcsolói visszaálltak „run” állásba, és a gép automatikusan próbálta újraindítani a motorokat, de a sebesség és a magasság túl alacsony volt a sikeres manőverhez. Az egyik ismert biztonsági szakértő, John Nance szerint „a repülőgép nem volt képes megmenteni magát, mert túl alacsonyra és lassúra vesztette a sebességét.”

A katasztrófa következtében a gép egy közeli orvosi főiskola épületének csapódott, tüzet okozva, amiben a fedélzeten ült 242 utasból 241-en, valamint a földön tartózkodó 19 ember is életét vesztette. A légitársaság vezérigazgatója, Campbell Wilson hétfői belső tájékoztatójában kijelentette, hogy az előzetes vizsgálat „nem talált semmilyen műszaki vagy karbantartási hibát,” és az összes szükséges karbantartást elvégezték a repülőgépen. Az AAIB jelentése továbbá nem tartalmazott biztonsági ajánlásokat sem a Boeing, sem a hajtóműgyártó GE felé.

A vizsgálatban az Egyesült Államok Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testülete (NTSB) is aktívan közreműködik, és Jennifer Homendy, az NTSB elnöke hangsúlyozta: „A nemzetközi légi utazás biztonsága azon múlik, hogy a ritka eseményekből minél többet tanuljunk, hogy az ipar és a szabályozók folyamatosan javíthassák a légiközlekedés biztonságát. Ha pedig nem merülnek fel azonnali biztonsági aggályok, azt is tudnunk kell.”

A baleset újraindította a vitát a pilótafülke kameráinak bevezetéséről, amik vélhetően jelentősen segítenék az ilyen tragédiák okainak felderítését. „Az ügy kivizsgálása során nagy hasznát vették volna a fedélzeti videófelvételek, amelyek rögzíthették volna a pilóták mozdulatait és döntéseit az incidens idején.” – jegyezte meg John Nance.