Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Megdöbbentő részletek derültek ki az Air India utasszállítójának katasztrófájáról

Megdöbbentő részletek derültek ki az Air India utasszállítójának katasztrófájáról

Megdöbbentő részletek derültek ki az Air India utasszállítójának katasztrófájáról
Shutterstock

A múlt hónapban bekövetkezett Air India repülőgép-szerencsétlenség előzetes vizsgálata megdöbbentő részletekre derített fényt.

Kiderült ugyanis, hogy a Boeing 787 Dreamliner hajtóművei percekkel a felszállás után üzemanyag nélkül maradtak, miután a vezérlőkapcsolók kikapcsolt állásba kerültek. Az Indiai Légiközlekedési Balesetvizsgáló Hivatal által közzétett 15 oldalas előzetes jelentés szerint a pilótafülkében lévő kapcsolók, amik az üzemanyag-ellátást szabályozzák, egymás után, egy másodperces különbséggel kerültek „RUN” állásból „CUTOFF” állásba.

A cikk a videó után folytatódik

„Az 1-es és 2-es hajtómű üzemanyag-ellátási kapcsolója RUN állásból CUTOFF állásba került, egymást követően, egy másodperces időeltéréssel.” A jelentés szerint a hajtóművek teljesítménye (N1 és N2 értékek) a felszállási értékről csökkenni kezdett, miután az üzemanyag-ellátás megszűnt. Ezt követően zűrzavar alakult ki a pilótafülkében – a repülési adatrögzítő hangfelvételén az egyik pilóta megkérdezi társát: „Miért kapcsoltad le?”, mire a másik azt válaszolja: „Nem én voltam.”

A jelentés nem nevezi meg, hogy melyik mondatot a kapitány, és melyiket az első tiszt mondta. Annyi azonban kiderül, hogy a zuhanást megelőzően az egyik pilóta háromszoros „mayday” vészjelzést adott le. A fedélzeten lévő két pilóta együttesen több mint 19 000 repült órával rendelkezett, ebből több mint 9 000-et a 787-es típuson teljesítettek – a szakmai tapasztalat tehát nem volt kérdéses.

Sok a kérdőjel

Az AAIB jelentése nem talált olyan rendellenességet, amely indokolta volna a hajtóművek üzemanyag-ellátásának leállítását. A CUTOFF állás ugyanis normál körülmények között csak akkor használatos, ha a repülőgép már földet ért, illetve egyes sürgősségi helyzetek – például hajtóműtűz – esetén. A jelentés azonban semmilyen vészhelyzetet nem állapított meg, amely ezt indokolta volna.

David Learmount neves légügyi szakértő a Sky Newsnak adott nyilatkozatában úgy fogalmazott: „Úgy hangzik, mintha szándékos lett volna, ugyanakkor tudunk olyan esetekről is, amikor a pilóták véletlenül nem azt a műveletet hajtják végre, amit kellene.” Learmount szerint az egyetlen szükséges művelet ebben a repülési fázisban a futómű behúzása lett volna, azonban ezt nem hajtották végre.

„Lehet, hogy ez volt az? Ezek a kapcsolók teljesen máshol helyezkednek el, mint a futóműkar, és teljesen másképp is néznek ki. Ezeket a kapcsolókat nem lehet véletlenül átkapcsolni – először ki kell húzni őket, csak utána lehet felfelé (RUN) vagy lefelé (CUTOFF) irányba mozgatni.”

A szakértők is megszólaltak

Hasonló álláspontot képvisel Tim Atkinson pilóta és légiközlekedési tanácsadó, aki a Sky Newsnak adott interjújában beszélt erről. „Nagyon kevés olyan helyzet létezik, amely ezt megmagyarázná. Az egyik lehetőség egy rendkívül súlyos emberi hiba, egy nem szándékos cselekedet, a másik – sajnálatos módon – egy szándékos tett lenne. Ez nem vádemelés vagy vádaskodás, csupán elemzése annak a kevés információnak, ami jelenleg a rendelkezésünkre áll.”

A jelentés szerint az egyik hajtóművet sikerült újraindítani, azonban ez már nem tudta megakadályozni a gép zuhanását, mivel az addigra már gyorsan vesztett a sebességéből és magasságából. A repülőgép az indulást követően nem sokkal vesztett a magasságából, majd az irányítás elvesztése után átszakította a repülőtér kerítését, és egy sűrűn lakott városi területen csapódott be, ahol 241 utas, valamint 19, a földön tartózkodó ember vesztette életét. A becsapódás után a környező épületek és járművek is megsemmisültek.

Az AAIB kiemelte, jelen szakaszban nem javasol semmilyen konkrét intézkedést a Boeing 787-8 típusú repülőgépek vagy a GE GEnx-1B típusú hajtóművek üzemeltetői és gyártói számára. A balesetet követő napokban mindkét feketedobozt – a pilótafülke hangrögzítőjét és a repülési adatokat tartalmazó egységet – sikeresen megtalálták. Ezek a berendezések kulcsfontosságú információkat tartalmaznak, többek között a repülőgép magasságáról, sebességéről, valamint a pilóták utolsó párbeszédeiről.

Az AAIB a jelentésben hangsúlyozta, a vizsgálat még folyamatban van, és a végleges jelentés várhatóan egy éven belül készül el. A szakértők szerint addig is számos kérdés marad nyitva – mindenekelőtt az, hogy mi vezethetett az üzemanyag-kapcsolók átkapcsolásához, mely egy egész repülőgépnyi ember életét oltotta ki.