Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Vasúti káosz a szuper-vihar nyomán – több száz vasutas dolgozott éjjel-nappal a helyreállításon

Vasúti káosz a szuper-vihar nyomán – több száz vasutas dolgozott éjjel-nappal a helyreállításon

Vasúti káosz a szuper-vihar nyomán – több száz vasutas dolgozott éjjel-nappal a helyreállításon
Facebook/MÁV

Már a helyreállítás dominál a magyar vasúti hálózat nagy részén, miután a hét elején két, egymást követő viharrendszer országszerte súlyos károkat okozott.

Miközben a Dunántúlon a forgalom egyre több vonalon normalizálódik, addig Északkelet-Magyarország egyes térségeiben továbbra is kritikus a helyzet, miután a keddi viharhullám újabb akadályokat gördített a már eleve jelentősen megrongált infrastruktúra elé.

A cikk a videó után folytatódik

A vasúttársaság tájékoztatása szerint „keddről szerdára virradóan vasúti értelemben kettészakadt az ország”. A közlemény kiemeli, hogy bár több régióban megindult a közlekedés, Észak-Alföldön és a keleti megyék egy részében a hétfői és keddi viharkárok felszámolása még mindig tart. Az éjszaka folyamán is folyamatosan dolgoztak a szakemberek a faakadályok, felsővezeték-szakadások, valamint az áramellátási és biztosítóberendezési zavarok felszámolásán.

Több mint egy évtizede nem látott károk sújtották a vasútvonalakat

A két viharhullám következtében a MÁV szerint minden fővonal érintetté vált. Több mint egy tucat helyszínen dőlt fa a sínpályákra, illetve a felsővezetékre, és összesen száznál is több beavatkozási pontot kellett sürgősséggel kezelni. Kedd délelőttre mintegy 80 ilyen helyszínen már befejeződött a kármentés, amiben több száz vasutas vett részt, köztük olyanok is, akik a szabadságukat szakították meg, hogy segítsenek.

A 100-as, Debrecen felé vezető fővonalon a vihar egyik leglátványosabb következménye volt, hogy egy fa a vezetékre dőlt, emiatt a pályát hosszabb időre kizárták, de a közlekedés az éjjeli órákban helyreállt. Az áramkimaradások és a biztosítóberendezések meghibásodásai szintén nehezítették az üzemet, de ezek többségét is sikerült éjjelre megszüntetni.

A 101-es, Püspökladány–Biharkeresztes szakaszon a felsővezeték helyreállítása még szerdán is zajlik. A károk mellett a kommunikációs rendszerek időszakos kiesése, valamint a közúti akadályok is gátolták az erősítőbuszok eljutását a kritikus pontokra, ami tovább bonyolította a mentési munkálatokat.

Drámai pillanatok, de szerencsére nem történt tragédia

A MÁV közlése szerint személyi sérülés csodával határos módon nem történt, ugyanakkor egy kisvárdai munkatársukat villámcsapás érte a kárelhárítás közben. Őt kórházba szállították megfigyelésre, állapota stabil. Két KISS emeletes motorvonat is károsodott: az egyik egy kidőlt fán haladt át, de a vizsgálatok után folytathatta útját, a másik járművet villámcsapás érte Kőbánya-Kispest állomáson.

Buszok a sínek helyett: 340 pótlójárat indult két nap alatt

A közúti közlekedés sem volt mentes a vihar hatásaitól. A VOLÁN közlése szerint több út is órákon át járhatatlan volt, ami nemcsak a menetrend szerinti buszközlekedést, de a vonatpótlást is akadályozta. Mindezek ellenére a MÁV-Volán-csoport erősítésként 207 pótlóbuszt vetett be az első napon, a másodikon pedig több mint 130-at. „A buszos erősítés a nehézségek ellenére a legmagasabb fokozatban pörgött” – fogalmaztak.

Keddtől több vonalon is újraindult a közlekedés:

A H5-ös HÉV-vonalon reggeltől újra a menetrend szerint közlekednek a szerelvények. Az esztergomi és a Budapest–Vác–Szob vonalon kora délutánra helyreállt a forgalom. A veresegyházi vonalon estétől indult újra a közlekedés. A Debrecen–Nagykereki vonalon szerda hajnalra normalizálódott a helyzet, az S506-os járatok újra a megszokott rendben járnak.

Ezzel szemben több térségben még mindig tart a helyreállítás: A Balaton északi partján csak részlegesen közlekednek a vonatok, dízelvontatással. A Kék Hullám IC-k már teljes útvonalon közlekednek, de a Katica InterRégiók és a Vízipók sebesvonatok helyett Csajág és Balatonfüred között pótlóbusz szállítja az utasokat.

A Püspökladány–Biharkeresztes és a Nyíregyháza–Vásárosnamény vonalon is folyamatban van a helyreállítás, ezekben a szakaszokban szintén buszokkal történik az utasszállítás.

Zárszóként elmondható, hogy az elmúlt napok időjárási anomáliái a vasúti közlekedés működtetésének határait feszegették. A MÁV több száz munkatársa azonban éjjel-nappal dolgozott azért, hogy a lehető leghamarabb helyreálljon a rend. Bár a természet ereje ezúttal komoly kihívások elé állította a közlekedési rendszert, az elhárító csapatok gyors reagálása és az utasok türelme lehetővé tette, hogy az ország vasúti közlekedése, ha részlegesen is, de, újra működőképes legyen.