Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Rendkívüli bejelentésekre készülnek az indiai légi katasztrófa kapcsán, van pár furcsaság

Rendkívüli bejelentésekre készülnek az indiai légi katasztrófa kapcsán, van pár furcsaság

Rendkívüli bejelentésekre készülnek az indiai légi katasztrófa kapcsán, van pár furcsaság
Shutterstock

Péntekre várható az Air India tragikus balesetének előzetes jelentése, ami során egy Londonba tartó Boeing 787 Dreamliner zuhant le közvetlenül a felszállást követően, június 12-én Ahmedabad városában. A katasztrófa 242 ember életét követelte.

A Reuters értesülései szerint három, az ügyhöz közel álló forrás egybehangzóan állította: a nyomozás fókuszában jelenleg a repülőgép két hajtóművét ellátó üzemanyag-kapcsolók mozgatása áll. Egyikük elmondta, hogy a repülési és hangrögzítő adatok, valamint a Boeing által szimulált végső repülési fázis alapján szűkült erre a területre a vizsgálat fókusza.

A cikk a videó után folytatódik

„Nem merült fel eddig mechanikai meghibásodás gyanúja, és nem adtak ki semmilyen közleményt vagy ajánlást a 787-es Dreamliner üzemeltetésének megváltoztatására vonatkozóan” – nyilatkozta a Reutersnek az egyik bennfentes. A Boeing hivatalosan nem kommentálta az értesüléseket.

A The Air Current repülési szaklap szerint egyelőre nem világos, pontosan milyen beavatkozás vagy folyamat történhetett az üzemanyag-kapcsolók körül, de a fedélzeti adatrögzítőkből nyert információk sem kizárni, sem megerősíteni nem tudják, hogy az esetleges nem megfelelő, véletlen vagy szándékos cselekedet történt-e a hajtómű-teljesítmény hirtelen elvesztése előtt vagy után.

Rengeteg a kérdőjel

A világ egyik legismertebb légiközlekedési biztonsági szakértője, John Cox, így nyilatkozott az ügyben: „Egy pilóta nem tudja véletlenül elmozdítani azokat a kapcsolókat. Nem olyan típusú rendszer ez, amit csak úgy meg lehet lökni” – hangsúlyozta Cox, hozzátéve: „Ha valaki mégis leállítja a kapcsolót, a hatás gyakorlatilag azonnali, megszűnik a hajtómű energiája.”

Mint a legtöbb légi balesetnél, az Air India tragédiájánál is több tényező együttes fennállása valószínűsíthető. A Reuters már korábban is arról számolt be, hogy a nyomozók legalább részben a hajtómű-teljesítményre összpontosítanak.

A balesetet vizsgáló indiai Légiközlekedési Baleseteket Kivizsgáló Iroda (AAIB) eddig mindössze egyetlen sajtótájékoztatót tartott, ahol újságírói kérdéseket nem fogadtak. Ráadásul a repülési adatrögzítők kiolvasása is több mint két hetet vett igénybe, ami további feszültségeket okozott az átláthatóság kapcsán.

A Tata Group is nehéz helyzetben van

Két magas rangú forrás megerősítette a Reutersnek, hogy India végül visszavonta korábbi döntését, ami kizárta volna az ENSZ Nemzetközi Polgári Repülési Szervezetének (ICAO) részvételét. A változtatásnak köszönhetően az ICAO egy megfigyelőt delegált a vizsgálatba, miután a szervezet szokatlan módon maga kérte, hogy segíthessen.

Az ICAO hivatalos közleményében megerősítette: a „kooperációs megállapodások” nyilvános megvitatásához az adott állam hozzájárulása szükséges, ezért bővebben nem kívánt nyilatkozni. A tragédia nem csupán emberéleteket követelt, hanem súlyos csapást mért a Tata Group azon törekvéseire is, aminek célja Air India újjáélesztése volt, miután 2022-ben az indiai államtól átvették az irányítást.

A repülés jövőjét stratégiai célként kezelő indiai kormány a légiközlekedés fellendítését a nemzetgazdaság egyik alappillérének tekinti, és olyan globális központtá szeretné tenni az országot, mely méltó versenytársa lehet Dubajnak, ami jelenleg az India és a világ közti légi forgalom jelentős részét kezeli.