Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Nagyon súlyos következményei lehetnek az Észak-Koreában történt incidensnek

Nagyon súlyos következményei lehetnek az Észak-Koreában történt incidensnek

Nagyon súlyos következményei lehetnek az Észak-Koreában történt incidensnek
A KCNA észak-koreai állami hírügynökség képén Kim Dzsongün elsőszámú észak-koreai vezető, a Koreai Munkapárt főtitkára, a Nemzetvédelmi Bizottság első elnöke (j) hadgyakorlatot néz meg egy nem megnevezett helyszínen 2025. május 13-án. MTI/EPA/KCNA

Észak-Korea vizsgálatot indított annak érdekében, hogy kiderítse, mi is történt az új hadihajójuk vízrebocsátásakor.

Észak-Korea nagyszabású vizsgálatot indított egy hadihajó vízrebocsátásakor történt baleset ügyében, amiről az állami KCNA hírügynökség tett bejelentést pénteken. A baleset még a hét első felében, szerdán történt, amikor egy 5000 tonnás rombolót próbáltak vízre bocsátani a kelet-észak-koreai Cshongdzsin hajógyárban, de az balul sült el, és anyagi kár lett a vége.

A cikk a videó után folytatódik

A KCNA beszámolója szerint a hajó egyensúlyának elvesztése okozta a problémát, aminek következtében a hajótest alsó része részben összezúzódott. A szakemberek nem találtak lyukakat a hajófenéken, ugyanakkor a jobb oldali hajótest megkarcolódott, aminek hatására tengervíz áramlott be a tatnál található mentőcsatornán keresztül.

A károk ugyan „nem súlyosak”, az eset komoly következményekkel járhat. Kim Dzsongun észak-koreai vezető a helyszínen személyesen követte nyomon az eseményt, és „megbocsáthatatlan bűncselekménynek” nevezte a történteket, amit szerinte nem lehet csak úgy elnézni.

Kínos incidens a nyilvánosság előtt

A baleset katonai elemzők szerint valószínűleg nagyszámú néző előtt történt, ami fokozhatta Kim Dzsongun nyilvános megszégyenülését. A dél-koreai hadsereg másnap arról számolt be, hogy a hajó az oldalára dőlt a vízben, de erről közeli felvételeket nem hozott nyilvánosságra Észak-Korea. A Center for Strategic and International Studies (CSIS) műholdfelvételekre hivatkozva közölte: „a hajó tatja a kikötő irányába sodródott, miután a hajótest alatti kerekes egységek becsúsztak a vízbe, míg az orr a szárazdokk csúszdáján maradt.”

A CSIS szerint a cshongdzsini hajógyár főként teherszállító és halászhajók gyártására szakosodott, de kétségkívül híján vannak a nagy hadihajók vízrebocsátásához szükséges szakértelemnek, ami balesethez vezethetett. A KCNA azt mondjja, a hajó egyensúlyát mindössze két-három napon belül helyreállíthatják a víz kiszivattyúzásával, míg a sérült oldal javítása körülbelül tíz napot vesz igénybe.

Az észak-koreai rezsim komolyan kezeli az ügyet – jegyzi meg a CNA. Jól mutatja mindezt az is, hogy a hajógyár igazgatóját, Hong Kil Hót a hatóságok csütörtökön beidézték, és megkezdték azokat a lépéseket, amelyek a felelősök letartóztatásához és kivizsgálásához vezethetnek. A legsúlyosabb ítélet sem zárható ki a forgatókönyvek közül.