Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Musk politikai szerepvállalása miatt földbe álltak a Tesla eladásai Európában

Musk politikai szerepvállalása miatt földbe álltak a Tesla eladásai Európában

Musk politikai szerepvállalása miatt földbe álltak a Tesla eladásai Európában
Fotó: Elon Musk, a kormányzati hatékonysági munkacsoport (Department of Government Efficiency - DOGE) vezetője az amerikai elnök kabinetülésén a washingtoni Fehér Házban 2025. március 24-én. A sapka feliratának jelentése: Trumpnak mindenben igaza volt. MTI/EPA/Sipa USA pool/Samuel Corum

Az európai Tesla-értékesítés közel 50 százalékkal esett vissza 2025 első két hónapjában, miközben az elektromos autók piaca jelentős növekedést mutatott.

A Tesla európai értékesítési mutatói drámai visszaesést tükröznek, miután az ACEA gyártói szövetség adatai szerint 2025 január-februárjában mindössze 19 046 új Tesla regisztrációt rögzítettek az Európai Unióban, ami 49 százalékos csökkenést jelent az előző év azonos időszakához képest. A visszaesés hátterében nemcsak a modellek elöregedése áll, hanem a vásárlók egy részének tudatos távolmaradása is, ami szoros összefüggésbe hozható Elon Musk milliárdos vezérigazgató Donald Trump amerikai elnök melletti elköteleződésével.

A cikk a videó után folytatódik

Politikai szerepvállalás és üzleti következmények

Az újonnan létrehozott Kormányzati Hatékonysági Osztály (DOGE) élén álló Musk az elmúlt időszakban aktív politikai szerepet vállalt, ami nemcsak az Egyesült Államokban, hanem Európában is jelentős visszhangot váltott ki. A vállalatvezető nyíltan támogatta többek között a szélsőjobboldali Alternatíva Németországért (AfD) pártot a februári német választások előtt, ami számos európai vásárló nemtetszését váltotta ki.

A negatív fogadtatás az Egyesült Államokban még látványosabban megmutatkozott, ahol az elmúlt hetekben több Tesla-kereskedést megrongáltak, a vállalat részvényárfolyama pedig zuhanórepülésbe kezdett. Mindezek ellenére az elektromos autók piaca összességében 28,4 százalékos növekedést mutatott az első két hónapban, elérve a 255 489 darabos értékesítést, ami 15,2 százalékos piaci részesedést jelent, számolt be róla az AFP.

Iparági kihívások és szabályozási változások

Az ACEA főigazgatója, Sigrid de Vries az adatokra reagálva arra hívta fel a figyelmet, hogy az elektromos járművek iránti piaci kereslet még mindig elmarad a zéró kibocsátású mobilitásra való átálláshoz szükséges szinttől. A szakember szerint továbbra is szükség van adókedvezményekre, vásárlási ösztönzőkre és a töltőállomások infrastruktúrájának fejlesztésére.

A hibrid-elektromos járművek piaci dominanciája ugyanakkor töretlen maradt, az év első két hónapjában 594 059 regisztrációval 35,2 százalékos részesedést értek el, jelentősen megelőzve mind a benzines (29,1%), mind a dízel (9,7%) modelleket. A Tesla eközben egy új stratégiával próbálja ellensúlyozni az értékesítési visszaesést, több autógyártóval közösen szén-dioxid-kvóta kereskedelmi megállapodást kötött, ami az elemzők szerint jelenleg még kompenzálhatja a partnerek kibocsátását.

Az Európai Unió várhatóan enyhít a januárban életbe lépett kibocsátási célértékeken, lehetővé téve a flottakibocsátások hároméves átlagolását, ami némi mozgásteret biztosíthat az autógyártók számára.