Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Veszélyben a magyar vásárlók, figyelmeztetést adott ki az MNB

Veszélyben a magyar vásárlók, figyelmeztetést adott ki az MNB

Veszélyben a magyar vásárlók, figyelmeztetést adott ki az MNB
Fotó: A Magyar Nemzeti Bank (MNB) megújult Szabadság téri székháza az épületben tartott sajtóbejárás napján, 2025. február 17-én. MTI/Hegedüs Róbert

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) figyelmeztetést adott ki egy új típusú csalási módszerről, amelyben külföldi webáruházak kedvező árak mögé rejtett, ismétlődő előfizetésekkel károsítják meg a gyanútlan vásárlókat.

Az új csalási módszer kihasználja az elektronikus előfizetések megszokott rendszerét, ahol a fogyasztók rendszerint bankkártyával fizetnek elő különböző szolgáltatásokra. A csalók olyan weboldalakat üzemeltetnek, ahol látszólag kedvező áron kínálnak termékeket vagy szolgáltatásokat, miközben a vásárlási folyamat során észrevétlenül egy rendszeres előfizetést is aktiválnak.

A cikk a videó után folytatódik

A jegybank tapasztalatai szerint a csalók az első, erős ügyfélhitelesítéssel jóváhagyott vásárlást követően akár több héttel később kezdik meg a rendszeres terheléseket. Az ügyfelek bankszámláját hetente több ezer, vagy akár tízezer forinttal is megterhelhetik anélkül, hogy erről külön értesítést kapnának.

A pénzügyi felügyelet különösen aggasztónak tartja, hogy a bankok nem látják az ügyfelek és szolgáltatók közötti szerződések tartalmát, így nem tudják megkülönböztetni a jogos és csalárd ismétlődő terheléseket. Az első jóváhagyott tranzakció után a további terhelések már automatikusan teljesülnek.

Fokozott óvatossággal járjunk el

Az MNB szakértői azt javasolják a fogyasztóknak, hogy fokozott óvatossággal járjanak el az ismeretlen weboldalakon történő vásárlásoknál. Gyanúra adhat okot, ha egy termék vagy szolgáltatás ára jelentősen alacsonyabb a piaci átlagnál. Érdemes előzetesen tájékozódni az adott webáruház megbízhatóságáról a közösségi médiában és az interneten található értékelések alapján.

Amennyiben valaki ilyen csalás áldozatává válik, azonnal jelezze bankjának és kezdeményezzen úgynevezett chargeback eljárást. Ennek keretében még külföldi kereskedő esetén is visszakövetelhető a vásárlás ellenértéke, ha nem történt valós teljesítés.

A visszatérítési kérelmet a kártyakibocsátó banknál kell kezdeményezni a tranzakció részletes adataival. A jegybank közleménye szerint további információk érhetők el a csalások megelőzéséről a Kiberpajzs.hu oldalon és a bankok vonatkozó tájékoztató felületein.