Komoly szigorítás várható az e-rollereknél – részletek
A tervek szerint korhatárt vezetnek be, de sebességkorlátozást is terveznek.
Az európai közlekedésbiztonsági szervezet (European Transport Safety Council, ETSC) átfogó szabályozási javaslatot tett az elektromos rollerekre vonatkozóan: eme ajánlások szerint egységes uniós szabályrendszert kellene kidolgozni a mikromobilitási eszközök biztonságos használata érdekében – számolt be róla a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.
A javasolt műszaki előírások
Az ETSC szerint az elektromos rollerekre a következő műszaki követelményeket kellene bevezetni:
- a maximális sebességük ne haladja meg a 20 km/órát;
- a gyorsulásuk legyen legfeljebb 2 m/s², míg a minimális lassulási képességüket 3,5 m/s²-ban határoznák meg;
- dupla fékrendszer alkalmazása is legyen kötelező, ami magában foglalja az elektromos és mechanikus fékeket is;
- a első és hátsó világítás, valamint hangjelző eszköz (például csengő) legyen kötelező tartozék;
- nagyobb átmérőjű kerekek használatát írnák elő a gyártóknak a jelenlegi standardok helyett;
- vezessenek be manipuláció-ellenes mechanizmusokat, melyek megakadályozzák a sebességkorlátozások kiiktatását;
- az eszközök legyenek felszerelhetők valamilyen irányjelző rendszerrel.
A javaslat kitér a használat korlátozására is, többek között:
- az elektromos rollerek vezetését 16 éves kortól engedélyeznék;
- a bukósisak viselését kötelezővé tennék;
- kategorikusan megtiltanák az utasok szállítását ezeken az eszközökön;
- szabályoznák a járdán való közlekedést;
- kampányokat indítanának a biztonságos használat népszerűsítésére;
- az e-rollerezést ittasan vagy kábítószer hatása alatt szigorúan tiltanák.
Az ETSC javaslatai több ponton is egybevágnak a Magyarországon már részben érvényben lévő szabályokkal. Jelenleg is tilos például ittasan vagy bódult állapotban elektromos rollerezni, valamint utasokat szállítani. Az ilyen szabályszegések elkövetése esetén pedig akár szabálysértési vagy büntetőjogi következményekkel is számolhatnak az elkövetők.