A brit kormány szankciókat rendelt el orosz tartályhajókra
Újabb drasztikus lépés a brit kormány részéről.
A brit kormány hétfőn újabb szankciókat jelentett be az orosz tartályhajókra, melyek nyersolajat és olajpárlatokat szállítanak. Az intézkedések az úgynevezett „árnyékflotta” működését célozzák, mely hivatalos adatszolgáltatás és szakhatósági ellenőrzés nélkül bonyolítja szállításait. A szankciók az érintett hajóknak biztosítási szolgáltatásokat nyújtó cégekre is kiterjednek.
A brit külügyminisztérium tájékoztatása szerint az intézkedések 30 orosz tartályhajót érintenek. Ezek a hajók az elmúlt évben 4,3 milliárd dollár értékben szállítottak nyersolajat és olajtermékeket, például benzint. Az új szankciócsomag a legnagyobb ilyen típusú brit intézkedés az orosz „árnyékflotta” ellen az ukrajnai háború kezdete óta.
A mostani lépésekkel együtt az Egyesült Királyság eddig összesen 73 orosz tartályhajót helyezett szankciók alá, messze meghaladva más országok hasonló intézkedéseit. Az amerikai kormányzat eddig 39, az Európai Unió pedig 19 hajót szankcionált.
A brit szankciók értelmében az érintett hajók:
- nem léphetnek be brit kikötőkbe;
- feltartóztathatóak, és szükség esetén útirányuk megváltoztatására utasíthatóak;
- nem kerülhetnek be a brit tengerhajózási nyilvántartásba, vagy ha már szerepelnek benne, törölhetőek onnan.
A brit kormány két orosz biztosítótársaságot is szankcionált hétfőn, melyek az „árnyékflotta” hajóinak biztosítását végezték. Mint ismert, London és az Európai Unió már 2022 nyarán megállapodott az orosz olajszállítmányokat biztosító cégek összehangolt korlátozásáról: ez az egyezmény lényegében kizárta az orosz tengeri olajszállítást a londoni Lloyd’s globális biztosítási piacáról, mely a nemzetközi hajózás egyik legjelentősebb központja.
A Lloyd’s List Intelligence friss adatai szerint szeptemberben rekordszámú olajszállítmány érkezett olyan orosz tartályhajóktól, melyek nem rendelkeznek hivatalos biztosítással. Az úgynevezett „árnyékflottához” tartozó 670 hajó szankció alá eső orosz, venezuelai és iráni nyersolajat szállít, s csak szeptemberben az orosz kikötőkből származó forgalom 55 százalékát ezek a hajók bonyolították le.