Jelentős változások várhatóak jövőre a MÁV-nál – részletek
Elismerték, hogy sürgős beavatkozásra van szükség, ígéretet tettek a változásra.
A MÁV-csoport jelentős átszervezés előtt áll, melynek eredményeként 2025-től három fő szervezeti egység és egy irányító szervezet keretében működik tovább – közölte Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedési államtitkára egy budapesti szakszervezeti rendezvényen. Az is kiderült, milyen fejlesztésekre számíthatunk a vasúttársaságnál a következő évben.
Az MTI jelentése szerint az államtitkár elmondta, a pályaműködtetési terület egy önálló szervezetbe, a MÁV Pályaműködtetési Zrt.-be kerül. Eközben a MÁV, a Volánbusz és a MÁV–HÉV összeolvadásával megalakul a MÁV Személyszállítási Zrt., mely mintegy 30 ezer munkavállalót foglalkoztat majd. Ezek munkáját a MÁV Szolgáltatóközpont Zrt. támogatja, míg az egész csoport irányítását továbbra is a MÁV Zrt. végzi.
Az új szervezeti struktúra célja a folyamatok gyorsítása és az egyes szakterületek szorosabb együttműködése, különös tekintettel a közös közlekedési stratégiák kidolgozására. Nagy Bálint ennek kapcsán hangsúlyozta, a vasút és az autóbusz nem versenytársként, hanem egymást kiegészítve fogja kiszolgálni az utasokat, hozzátéve, hogy a Volán integrációja révén létrejöhet a nemzeti tarifaközösség.
Hitelből indulnak az infrastrukturális fejlesztések
A fejlesztésekkel kapcsolatban Nagy Bálint elismerte, a vasúti infrastruktúra és a gördülőállomány állapota sürgős beavatkozásokat igényel: a hazai vasúthálózat 8218 kilométeréből 6926 kilométer van személyforgalomban, ám ezek közül 3347 kilométeren sebességkorlátozások vannak érvényben műszaki problémák miatt. Ez a késések egyik fő oka. Az államtitkár közölte, a szükséges uniós forrásokat politikai okok miatt jelenleg nem tudják felhasználni, ezért saját forrásokból és hitelből indulnak beruházások.
A tervek szerint 1 milliárd euró hitelt vesznek fel az Európai Beruházási Banktól (EIB), amit ugyanekkora saját forrással egészítenek ki. Ez összesen mintegy 800 milliárd forintnyi beruházást tesz lehetővé, ami az ország számos régiójára és a teljes vasúthálózatra gyakorolhat pozitív hatást, amennyiben megvalósul.
Több száz kilométernyi pályaszakasz újul meg
A fejlesztések során 317 kilométernyi vasúti pályát korszerűsítenek. Ezek közül 50 kilométeren villamosítást végeznek, 119 kilométeren felszámolják a sebességkorlátozásokat, és 490 kilométert modern központi forgalomirányítás alá helyeznek. Az infrastruktúra fejlesztése mellett a járműállomány megújítása is kiemelt figyelmet kap. Új vonatok beszerzésével, használt szerelvények bérlésével és a forgalomból kivont járművek felújításával igyekeznek javítani a kapacitást.
Azonnali intézkedésként 100 vasúti szerelvény felújítását kezdték meg, melyek közül több már 2025 végéig visszatérhet a forgalomba. Ezek egy része IC-kocsi, de távolsági, étkezőkocsik és fekvőhelyes vagonok is érintettek.
Az államtitkár a jegy- és bérletértékesítések eredményeiről is beszámolt: az elmúlt fél évben átlagosan havi 900 ezer országos és vármegyebérletet adtak el, melyek közül 600 ezer vármegyebérlet, 300 ezer pedig országbérlet volt. Nagy Bálint végezetül hangsúlyozta, a MÁV 53 ezer munkavállalójának szakértelme és elkötelezettsége nélkül nem lenne lehetséges az utasok, évente mintegy 4,5 millió ember kiszolgálása.