Szent Korona: 61 millió forintba kerül az új vitrin
Mint kiderült, karácsonyra fel is szerelik.
Gyorsított eljárással már meg is vásárolták az új, előírt hőmérsékletet és páratartalmat biztosítani tudó koronatároló vitrint az Országházba – írta meg a Népszava. Mint ismert, idén augusztus végén vették észre, hogy a golyóálló üveg tárló felső részén a hőmérséklet több esetben is meghaladta a maximális 22 Celsius fokot, a vitrin beépített hűtőrendszere és annak vezérlése ugyanis meghibásodott. Az előírt értékek betartása hűtés nélkül nem biztosítható, ami a műtárgyak károsodását okozhatja.
A gyártó ugyan vállalta volna a javítását, de ahhoz Frankfurtba kellett volna szállítani a vitrint, legalább 8-10 hétig tartott volna a munka és nem lett volna olcsó. A Szent Korona Testület végül úgy döntött, hogy inkább újat vesznek. Az Országgyűlés Hivatala egyetlen céget, a korábbi vitrint gyártó német Glasbau Hahn GmbH-t hívta meg a felhívás nélküli tárgyalásos eljárásra, november 4-én pedig már alá is írták a beszerzésről szóló szerződést – derül ki a cikkből.
Mint részletezik, a szerződés értelmében a Szent Korona és egyes koronázási jelvények (jogar, országalma, kard) tárolására alkalmas vitrin szállítását, telepítését, üzembe helyezését, valamint a tízfős kezelőszemélyzet oktatását, az elektromos üzemű részegységek (hőmérséklet-szabályozó rendszer, páratartalom-ellenőrző rendszer, hidraulikus emelők és világítás) karbantartását két évig mindösszesen 151.285 euróért, azaz mai árfolyamon 61.435.325 forintért vállalta a német gyártó.
A megállapodás értelmében a szerződés aláírásától számított kilenc héten belül a helyszínre szállítják és fel is szerelik a vitrint, amelyet először egy 72 órás próbaüzemmel tesztelnek és csak utána helyezik bele a koronát és koronázási jelvényeket. Megjegyzik: a Glasbau a jótállás kétéves időtartama alatt teljes körű karbantartási szolgáltatást nyújt, amelynek keretében legalább évente 1 alkalommal köteles ellenőrizni a vitrin működését.
Korábban egyébként arról is beszámoltunk, hogy új részletek jelentek meg a budapesti diákvárosról, ami hatalmas lesz: akár három éven belül megépülhet a budapesti diákváros, mely rengeteg lehetőséget rejt magában. Míg ebben a cikkben arra tértünk ki, hogy villámgyors javítási munka zajlik a Keleti pályaudvaron. Nagyon gyorsan dolgoznak a szakemberek, akik 100 talpfát már kicseréltek. A MÁV-csoport vezérigazgatója, Hegyi Zsolt egyéb információkkal is szolgált ennek kapcsán.