Több mint 30 órán át várt betegszállítóra egy csípőprotézis-műtéten átesett idős hölgy
Újabb rémtörténetek érkeztek a betegszállítás területéről.
Az RTL Híradó beszámolója szerint egy 73 éves nő, aki csípőprotézis-műtéten esett át, több mint 30 órát várt a mentőre, mely végül az Országos Orvosi Rehabilitációs Intézetből szállította volna át csepeli otthonába. Az orvos már két nappal korábban megrendelte a mentőt a reggeli órákra, csakhogy a jármű nem érkezett meg időben, és a család a mai napig nem kapott magyarázatot az esetre. A riport megjelenése után azonban az Országos Mentőszolgálat pontosított, és közölte, hogy „Országunkban a biztosítási jogviszonnyal rendelkezők egyszerű (őrzést nem igénylő) betegszállítását nem mentő, hanem a NEAK-al szerződött, NNGYK által engedélyezett betegszállító szolgáltatók végzik”, vagyis az érintett nem a mentőre, hanem a betegszállítóra várakozott.
Az érintettek elmondásuk szerint a kórházban sem kaptak egyértelmű tájékoztatást a késedelem okáról, végül azonban kiderült, hogy előző este valamilyen okból törölték a szállítási igényt, s azt egy másik betegszállító céghez továbbították. A mentő végül több mint 30 órával később, szombat délután érkezett meg.
A család azóta hivatalos panaszt nyújtott be az Országos Mentőszolgálathoz (OMSZ), melynek szóvivője, Győrfi Pál közölte, hogy az ügy kivizsgálása folyamatban van. A szállítási megrendelést péntek reggel nyolctól egy 24 órás időablakra adták le, és az illetékes szolgáltatónak továbbították.
Már korábban is előfordultak hasonló késések
Az eset egyáltalán nem egyedülálló: október elején egy másik beteg is hosszú órákon át várt a mentőre, mely csak a következő napon érkezett meg. Az OMSZ szerint ebben az esetben szervezési hiba történt, amiért elnézést kértek az érintett családtól.
Győrfi Pál közölte, hogy a mentőszolgálat mindent megtesz annak érdekében, hogy a több millió ellátási feladat során ne forduljon elő hasonló hiba. Ennek ellenére az utóbbi hetekben több botrányos eset is történt, például egy beteg halála, akit hat órán át nem szállítottak át egy fővárosi kórházból a Honvédkórházba, ahol azonnali műtétre lett volna szüksége, emiatt elvérzett. Az OMSZ ebben az ügyben is vizsgálatot indított, noha a felelősséget végül a mentésirányítóra hárították.
Szombaton a rohamkocsik hiánya miatt 35 mentési feladatot nem tudtak teljesíteni Budapesten, köztük több fulladásos esetet sem. Az OMSZ az Index kérdésére közölte, a mentők a sürgős P1-es esetekben még így is általában 15 percen belül kiérnek, ami elmondásuk szerint az egyre növekvő feladatszám és a mentőegységek dinamikus átcsoportosítása mellett is fenntartható. Győrfi Pál hangsúlyozta, a mentésirányítás folyamatosan alkalmazkodik az igényekhez, és igyekeznek mindenhol biztosítani az ellátást a mentési igények változásaihoz igazodva.
Frissítés:
Az Országos Mentőszolgálat az alábbi állásfoglalás közzétételét kérte az ügy kapcsán. A Liner.hu számára megküldött közleményt változtatás nélkül közöljük:
„Országunkban a biztosítási jogviszonnyal rendelkezők egyszerű (őrzést nem igénylő) betegszállítását nem mentő, hanem a NEAK-al szerződött, NNGYK által engedélyezett betegszállító szolgáltatók végzik. Ezen tevékenységüket a 19/1998.(VI.3.) NM rendelet (továbbiakban: Bsz. rend.) szabályozza. A beteg szállítását 2024. 11. 07-én, 07:17-kor kérte meg az intézet telefonon november 8. reggel 8:00-tól számított 24 órás időablakra. November 7-én az adatfelvételt követően az Országos Mentőszolgálat betegszállítás irányítója a feladatot továbbította a területileg illetékes szolgáltató felé, azt a betegszállító cég befogadta. Ezzel az OMSZ jogszabályi kötelezettségét maradéktalanul teljesítette.
Az esettel kapcsolatban a panasz kivizsgálása folyamatban van.”