Péntek és szombat esténként éjfél után is járhatnak a metrók Budapesten?
Vitézy Dávid most épp azt kezdeményezi, hogy péntek és szombat esténként éjfél után is járhassanak a metrók a fővárosban.
Vitézy Dávid ugyan elvesztette a főpolgármesteri választást Karácsony Gergellyel szemben, megvan a hatásköre ahhoz, hogy fontos változásokat javasoljon. Most is így tett, mert úgy érzi, helyes lenne, ha a metrók a hétvégi esték alatt éjjel is járnának. Ezzel együtt a teljes budapesti éjszakai buszhálózat működését felülvizsgáltatná.
„Járjanak a metrók éjfél után is a hétvégi estéken, péntek-szombat éjjel, és vizsgáljuk felül a teljes budapesti éjszakai buszhálózatot – ezt kezdeményezem a korábbi programom alapján a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésén.” – írja a Facebook oldalán.
Több változat kidolgozását akarja látni a BKK-tól, hogy az éjszakai buszközlekedést át tudják alakítani, mivel szerinte ez egy ideje már várat magára. Ennek részeként a metrók is más formában járnának a fentebb említett időszakban, mely sokak számára jelentene kényelmes megoldást.
„Azt javaslom, hogy a Közgyűlés kérje fel a közlekedésszervező BKK-t, hogy több változatban dolgozzon ki javaslatokat az éjszakai buszközlekedés régóta esedékes reformjára, megújítására, illetve a metróüzem éjfél utánra történő kiterjesztésére péntek-szombat esténként, illetve az ünnepnapokat megelőző éjszakákon.”
Szerinte érdemes lenne a metróüzem 24 órássá tételét is megfontolni ezeken az éjszakákon. Nem várna vele túl sokáig, és 2025 tavaszától már az új menetrend lehetne érvényben, amiről október 30-án születhet döntés a legközelebbi közgyűlésen.
„Érdemes az üzemidő hosszabbítását, akár a metróüzem 24 órássá tételét is alaposan megvizsgálni ezeken az éjszakákon, majd ezt követően jövő év elején dönteni az opciók közül, hogy 2025 tavaszától az új menetrend bevezethető legyen. A javaslatomról a Közgyűlés az október 30-i ülésén dönt.”
Az éjszakai üzemmód előnyei
Az éjszakai üzemmódnak több előnye is lenne, például munkahelyeket teremtene, ami megint segítség lenne az embereknek. Ez lehet az egyik kulcspontja a döntésnek, mindamellett, hogy a közösséget szolgálná, ráadásul a metró messze gyorsabb, mint a busz.
„A 2010-es évek elején vezettük be a 6-os villamos 24 órás üzemét, mely megmutatta, hogy a nappal megszokott kötöttpályás járatok éjszaka jelentős többletforgalmat vonzhatnak az amúgy is zsúfolt éjszakai buszokhoz képest, nem csak a gyorsaság, de a megszokás, a bizalom, a biztonságérzet miatt is. A jól működő, mindenki számára elérhető éjszakai élet munkahelyeket is teremt, ezért is érdemes a városnak ebben az irányban fejlesztenie a közösségi közlekedését.”
Kiderült, hogy a budapesti az egyik legkorábban záró metró Európában, ami megint csak nem ideális, holott a belváros közel sem örül ki 23 óra 30 perckor. 2017-ben meghosszabbították az üzemidőt, majd a koronavírust érintő korlátozások feloldásával mindez eltűnt.
„A közösségi közlekedési hálózat gerincét jelentő négy metróvonalon azonban hagyományosan 23:40 körül van üzemzárás (az utolsó járatok ekkor állnak meg a két legfontosabb belvárosi csomópontban, a Deák Ferenc téren és a Kálvin téren). Ezzel a budapesti metró az egyik legkorábban záró metróüzem lett Európában, holott a belváros nem ürül ki fél tizenkettőkor. Ennek megváltoztatását 2017-ben elértük, akkor meghosszabbította a BKK a metrók üzemidejét, de a Covid miatti korlátozások feloldása után végül a hosszabb üzemidő visszaállítása elmaradt, és azóta sem lett visszavezetve.”
„Természetesen az éjszakai metróüzem bevezetése, illetve visszaállítása kihatással lenne a felszínen közlekedő éjszakai járatok kihasználtságára, így a 2005-ben a civil javaslatunkra sikerrel bevezetett éjszakai buszhálózat régóta esedékes és évek óta elmaradt felülvizsgálatát is szükségessé teszi.”