Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
354,31 Ft
Euró
394,36 Ft
Font
473,64 Ft
Bitcoin
63,605 $

Rövidesen bevethető lesz a Magyar Honvédség első KC-390 Millennium szállítógépe

Szeptember elején érkezett meg a csodagép, alig pár hónap múlva pedig már szolgálatba is állhat.

...svg content...Fotó: MTI/Bús Csaba
Belföld
Author image

Borbély Fanni

Szerkesztő

A magyar légierő egy újabb fejlődési szakaszába lépett, miután szeptember elején Kecskeméten landolt az első KC–390 Millennium szállítórepülőgép. A Brazíliában gyártott jármű különlegessége, hogy 80 teljes felszerelésű katonát, 64 ejtőernyőst, vagy akár 70 sebesültet is képes hordággyal együtt szállítani, összesen 26 tonnányi hasznos teherrel.

Csakhogy a gép nem csupán emiatt különleges – alkalmas légi utántöltési feladatok ellátására is, mely új képességet jelent a Magyar Honvédség számára. Ezzel a képességgel a katonai műveletek során több katona szállítható gyorsabban és nagyobb távolságra. Soron kívül Október elején jelentős változás a Győr és Veszprém közötti vasútvonalon, pótlóbuszok járnak majd

Popelyák Péter alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótája a Spirit FM Katonadolog című műsorában elmondta, hogy a gépet kifejezetten katonai feladatokra tervezték. A gép tervezésekor figyelembe vették, hogy katasztrófahelyzetekben is kiemelkedő hatékonysággal végezhető vele a polgári személyek evakuálása, a hátsó rámpájának köszönhetően pedig gyors és egyszerű a rakodás.

Kiss Jenő őrnagy, a repülődandár szolgálatvezető mérnöke szintén méltatta a gép technikai képességeit: a KC–390 impozáns méreteivel – 32 méter hosszú, 35 méteres szárnyfesztávval és 12 méteres magassággal – a szállítórepülő felülmúlja sok versenytársát. A gép dobási pontossága kiemelkedő, teherbírása pedig szintén jelentős, póttartályokkal akár 8500 kilométeres hatótávolságra is képes repülni.

A gép érkezése komoly technológiai ugrást jelent a légierő számára: a repülőgép vezetői, fedélzeti rendszerkezelői és a rakodásvezetők mind Brazíliában kaptak képzést. A pilóták intenzív átképzése másfél hónapot vett igénybe, melynek része volt a földi előkészítés és a szimulátoros kiképzés is. A tényleges repülési gyakorlatok már Magyarországon zajlanak, s várhatóan két-három hónapon belül bevethető lesz a gép.