Újabb vonatokon vezetik be a kalauz nélküli közlekedést
A MÁV bejelentése szerint újabb vonatokon vezetik be a kalauz nélküli közlekedést.
A MÁV-START szeptember 16-tól a Budapest és Esztergom közötti vonalon, valamint a Budapest–Győr vonalon is bevezeti a kalauz nélküli közlekedést egyes járatokon. Ez a két vonal is a része annak a kötelező jegyelővételi zónának, amelyen belül a vonatokon szeptember elejétől már csak érvényes menetjeggyel, bérlettel vagy egyéb utazásra jogosító okmánnyal szabad felszállni, ezek hiányában pedig csak jelentősen magasabb pótdíjjal lehet menetjegyet vásárolni. Szúrópróbaszerű ellenőrzésekre továbbra is számítani kell a kalauz nélkül közlekedő járatokon is.
A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatok tavasszal pilot jelleggel jártak jegyvizsgáló nélkül. Ezt figyelembe véve szeptember elejétől ezen a viszonylaton már minden vonat tervezetten, menetrend szerint kalauz nélküli járatként közlekedik. A tavaszi-nyári tesztelési és értékelési folyamatot követően pedig számos, a feltételeknek megfelelő elővárosi és vidéki vonalra is kiterjesztjük a – Nyugat-Európában és néhány térségbeli országban már megszokott – kalauz nélküli közlekedést. Az utasaink biztonsága továbbra is a legfontosabb, így csak olyan viszonylatokon és járatokon vezetjük be, ahol minden feltétel adott ehhez – olvasható a közleményben.
A folyamat része, hogy szeptember 16-tól az esztergomi vonal S72-es és Z72-es járatainak nagy része, valamint a győri fővonalon a reggeli csúcsidőszakban Bicske és Budapest–Kelenföld között közlekedő G10-es, néhány éjszakai S10-es, valamint a hétvégente közlekedő egyes Rába InterRégió vonatokon sem lesz állandó jegyvizsgálói jelenlét. Szeptember végén a székesfehérvári és a pusztaszabolcsi, október közepén a ceglédi, szolnoki, újszászi és gödöllői vonalra is kiterjesztjük az új rendszert. Az utasainkat időben tájékoztatjuk a változásokról.
A kiindulási állomásról, illetve minden nagyobb forgalmú állomásról történő indulást követően a fedélzeti hangosbemondón keresztül felhívjuk utasaink figyelmét arra, hogy az adott vonat kalauz nélkül közlekedik. Ezzel együtt jelezzük azt is, hogy vészhelyzet esetén használják az ajtók mellett elhelyezett vészhívót. Ugyanis az utasaink a fedélzeten történő rendkívüli helyzet, pl. egy utas rosszulléte vagy egyéb módon nem észlelhető műszaki rendellenesség esetén a vészhívó segítségével vehetik fel a kapcsolatot a mozdonyvezetővel, aki azonnal intézkedik. Fontos, hogy a mozdonyvezetőt a vészhívón csak tényleges vészhelyzet esetén hívják!