Új útdíjrendszer-tervezetet mutatott be a kormány
A nemzetgazdasági miniszter új tervezetet nyújtott be az állami tulajdonú útdíjrendszerek kezelésének módosítására.
Az új kormányzati javaslat jelentős változásokat irányoz elő az elektronikus útdíjszedési rendszerek és a kapcsolódó hálózati infrastruktúrák kezelésében. A Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter által előterjesztett tervezet célja az állami tulajdonú útdíjrendszerek működtetésének és felügyeletének újraszervezése.
A javaslat értelmében 2026. október 31-ig a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) kapná meg a felelősséget az elektronikus díjszedési rendszer (ED-rendszer) és a Nemzeti tengelysúly- és kapcsolódó ellenőrzéseket támogató hálózat (TSM-rendszer) üzemeltetéséért. A NÚSZ hatáskörébe tartozna továbbá az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) fejlesztésével összefüggő hálózati infrastruktúra, valamint a HU-GO rendszer hardver alapinfrastruktúrájának és jármű adatgyűjtő moduljainak felügyelete is.
A tervezet külön rendelkezik az EKÁER és az ED-rendszer közös hálózati elemeiről, amimek kezelését a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. végezné, szintén 2026. október végéig. Az EKÁER önálló hálózati komponenseinek felügyeletét pedig a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) látná el ugyaneddig az időpontig, számolt be róla a Portfolio.
A kormányzat indoklása szerint az intézkedések fő célja az elektronikus útdíjszedési rendszerek és az ezekhez kapcsolódó hálózati elemek tulajdonosi jogainak és kötelezettségeinek pontos meghatározása. A javaslat jelenleg társadalmi egyeztetésen van, amely július 11-ig tart. Amennyiben elfogadásra kerül, a rendelet a kihirdetését követő napon lépne hatályba, ami gyors alkalmazkodást követelne meg az érintett szervezetektől.