Az Európai Bizottság vizsgálata alapján gondban lehet a Meta
Az Európai Bizottság előzetes megállapítása szerint a Meta megszegi a digitális piacokról szóló uniós rendeletet (DMA).
Az Európai Bizottság hétfőn közzétett közleménye alapján vizsgálatot indított a Meta, a Facebook és az Instagram tulajdonosa ellen. A vizsgálat középpontjában a vállalat új adatkezelési és hirdetési modellje áll, amely potenciálisan sérti az Európai Unió digitális piacokról szóló szabályozását (DMA).
Thierry Breton, az EU belső piacért felelős biztosa kifogásolta a Meta új „fizess vagy egyezz bele” modelljét, véleménye szerint ez a gyakorlat ugyanis „felhasználók millióit állítja választás elé”, ami ellentétes lehet a DMA alapelveivel. A biztos hangsúlyozta, hogy a szabályozás célja a felhasználók adatvédelmi jogainak erősítése és az egyenlő versenyfeltételek biztosítása a technológiai szektorban.
A Meta új szabályzata értelmében az európai felhasználóknak fizetniük kell, ha nem járulnak hozzá adataik gyűjtéséhez és felhasználásához. Azok, akik továbbra is ingyenesen kívánják használni a Facebook és Instagram platformokat, implicit módon beleegyeznek adataik felhasználásába és a hirdetések megjelenítésébe.
A vállalat szóvivője kijelentette, hogy a Meta álláspontja szerint az új modell összhangban van az uniós szabályozással, a cég azonban „konstruktív párbeszédet” kíván folytatni az Európai Bizottsággal a vizsgálat lezárása érdekében.
Az Európai Bizottság márciusban hasonló vizsgálatokat indított az Apple és a Google ellen is. AHogyan akkor is felmerült, jogsértés esetén a bizottság jelentős, akár a globális forgalom 10-20 százalékáig terjedő bírságot szabhat ki, ismétlődő jogsértések esetén azonban további szankciók is alkalmazhatók, beleértve az egyes üzletágak eladásának kötelezettségét vagy bizonyos szolgáltatások nyújtásának tilalmát.
A DMA célja, hogy felszámolja a nagy technológiai vállalatok zárt ökoszisztémáit, és elősegítse a nyílt versenyt a digitális piacon. A szabályozás hat vállalatot – köztük az Alphabet-et, az Amazont, az Apple-t, a ByteDance-t, a Metát és a Microsoftot – minősített „kapuőrnek”, amelyekre szigorúbb szabályok vonatkoznak.