Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Kiderült, mekkora termeléssel és munkaerő-állománnyal indulna az ácsi katódgyár

Ötvenezer tonnás termeléssel és 450 munkással indulna 2025 első felében a gyártás.

...svg content...Fotó: Unsplash A kép illusztráció!
Belföld
Author image

Koós Alexandra

Szerkesztő

„Benyújtotta a Komárom-Esztergom Vármegyei Kormányhivatalhoz környezethasználati engedélykérelmét március elsején az ácsi katódgyár beruházója, a Bamo Technology Hungary Kft.” – tudatta a cég közkapcsolati igazgatója, Fülöp Ferenc szerdai sajtótájékoztatójukon.

Mint ismert, Ácson 1,3 milliárd eurós beruházással épít katódanyag-gyárat a kínai Huayou Cobalt magyarországi leányvállalata. A projekt 2023 decemberében kapta meg az előzetes építési engedélyét, a területen azóta egy csarnoképületet kezdtek el építeni. A Bamo arra számít, hogy 90 napon belül meg fogják kapni a környezethasználati engedélyüket. Soron kívül A havazás megbénította a vasúti közlekedést – masszív késések és kimaradó járatok

Ez alapfeltétele annak, hogy építési engedélyt tudjanak kérni, amit a környezethasználati engedély után 15 nappal már szintén meg is kaphatnak. Ugyanakkor a közkapcsolati igazgató azt is hangsúlyozta, ez nem akkumulátorgyár. Kifejtette: bár valóban az akkuiparba szállnak be, technológiájuk nagyon eltérő attól, amivel az akkumulátorgyárak tényleges akkumulátorokat állítanak elő. A katódpor gyártási folyamatánál ugyanis nem használnak sem savat, sem lúgot, sem oldószereket, mindössze anyagokat vegyítenek egymással. Pontosabban egy ún. prekurzor anyaghoz, egy fémhidroxidhoz adnak hozzá lítiumsót úgy, hogy egy kemencében gyakorlatilag egybeégetik ezeket.

Majd porítják és zsákolják, egyúttal azt ígérik, káros anyag mindebből nem fog kijutni a környezetbe – írja a HVG. „Az anyagokat zárt láncban, biztonságos környezetben, szigorú biztonsági előírásoknak megfelelve kezeljük, szállítjuk, tároljuk és használjuk fel” – emelte ki Fülöp. A Bamo beígért 12 ún. monitoring-kutat is, ahol a felszín alatti vizek minőségét folyamatosan tudják majd ellenőrizni. De szerintük arról is lehet szó, hogy a civilek kezdeményezésére épüljön ki tőlük függetlenül is egy monitoring-rendszer, bár ez utóbbinak a közkapcsolati igazgató nem sok értelmét látja.

Annyi biztos, hogy a Bamo 2025 első felében elindítaná a konkrét gyártást is, első körben pedig évi 50 ezer tonna katódanyag gyártását tervezik – derül ki a cikkből.

Később, ha már mindkét csarnok megépül, gyár éves kapacitásának 100 ezer tonna katódport céloztak be, ez napi 20-30 kamiont jelent reggel hat és este tíz óra között az év minden napján, a gyár ugyanis folyamatos munkavégzésre fog berendezkedni. Emellett azt is ígérik, hogy – mivel a telep az M1-es autópálya közvetlen közelében lesz – ezek a kamionok nem Ácson és nem is a környező településeken fognak átdübörögni. A lap megjegyzi, a beruházás bejelentetésekor 900 új munkahelyet ígértek, a gyár első körben viszont Fülöp szerint 400-450 munkavállalóval fog elindulni, bár azt még nem tudni, kik dolgoznának a létesítményben.

Ennek kapcsán Fülöp annyit mondott, „körkörösen” fogják a munkavállalókat keresni, vagyis kezdetben Ácson, majd egyre tágítva a kört fognak kétkezi munkavállalók után kutakodni, ám mérnököket már most is keresnek. De azt is elismerték, valószínűleg lesznek vendégmunkások is az ácsi katódgyárban. A közkapcsolati igazgató végül azt is hozzátette, jelenleg egy 40 fős menedzsment-csapat dolgozik azon, hogy a gyár minél hamarabb el tudjon indulni, ebből a negyven emberből pedig mindössze vele együtt hárman vannak magyarok.