A télies idővel beindult a kátyúszezon: ezekre érdemes odafigyelni
A kátyúkárok kétharmadát az első negyedév során jelentik a gépjármű-tulajdonosok, ezért továbbra is időszerű gondoskodni a kátyúbiztosításról.
Az elmúlt hetek téli időjárása ugrásszerűen megnövelte a kátyúk számát, a kockázatos úthibák százezrével fordulnak elő a magyar utakon. A legtöbb esetben a kátyúkár defektet jelent, ám ezek egy részében a felnit is javítani kell, nem ritkán pedig a futómű is megsérül. Szélsőséges esetben ugyanakkor személyi sérüléssel is járhat, ha kátyúba futunk.
Ha az érintett autósnak nincs kátyúbiztosítása, akkor a kárt az illetékes útkezelőnél kell jeleznie, ami lakott területen kívül a Magyar Közút Nonprofit Zrt., lakott területen belül pedig az illetékes önkormányzat. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) közleménye szerint azonban számos esetben nem tudják az autósok érvényesíteni a kárigényt – szúrta ki az Economx.
Például akkor, ha nem megfelelően dokumentálták azt, vagy ha valaki olyan szakaszon szenved ilyen balesetet, ahol az úthibára jelzőtáblával figyelmeztetnek. A szervezet szerint az útkezelők folyamatosan dolgoznak az úthibák kijavításán, emellett érdemes tudni, hogy a kátyúkárok kétharmadát az év első negyedévében jelentik.
Ennek megfelelően májusig mindenképpen nagy számban találkozhatnak az autósok kátyúkkal, vagyis mindenképp érdemes lenne kátyúbiztosításban gondolkodni – teszik hozzá. Ezt általában kgfb vagy casco mellé kötik kiegészítő biztosításként, de van, ahol már önálló biztosításként is igényelhető, mindössze 3-4 ezer forintért.
Ezek egyes módozatai ráadásul akkor is fedezetet nyújtanak, ha a kátyúkár figyelmeztető táblával ellátott útszakaszon történik – emelik ki a közleményben. Végül megjegyzik, ebben a konstrukcióban nem számolnak fel önrészt, ami azért lényeges, mert egy átlagos kátyúkár általában még ma is 100 ezer forint alatti összeg. Ezért a minimális önrésszel megkötött casco az ilyen esetekben nem biztosít.