Újabb veszélyes telefonos átverés terjed
Az egyik legszembetűnőbb, amikor a vonal másik végén bankkártyaadatokat kérnek.
A Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézete a hivatalos közösségi médiás oldalán azt írja, az elmúlt napokban egyre több bejelentés érkezett hozzájuk a Microsoft nevével visszaélő, angol nyelvű telefonhívásokkal kapcsolatban. Hozzáteszik, a csalók a Microsoft munkatársainak adják ki magukat és jelzik, hogy az áldozat számítógépét valamilyen veszély fenyegeti. Hivatkoznak például arra, hogy az vírusos lett, és segítenének a problémát elhárítani.
A hívások során angolul beszélnek, azonban a hívószámot meghamisítják (ezt a csalási technikát hívószám-spoofingnak is nevezik), ami magyar telefonszámként jelenik meg a hívott félnél. Az MTI szerint a kibervédelmi intézet a honlapján közzétett figyelmeztetésben arra is kitért, hogy a hozzájuk jelentett esetekben a csalóknak jellemzően nem sikerült rászedniük a hívott feleket, akik többnyire egyszerűen csak bontották a vonalat.
Azonban így is volt olyan, aki csak akkor kapcsolt, amikor a csalók már a bankkártyaadatait kérték tőle. Ezért az intézet felhívta a figyelmet: hasonlóan az úgynevezett „anydeskes” csalásokhoz, ebben az esetben is arra próbálják rávenni az áldozatot, hogy telepítse a RemoteApp nevű programot az eszközére, ami egy azon szoftverek közül, amivel a csaló átveheti az irányítást az áldozat számítógépe felett.
A csalók a program telepítése után arra terelik az áldozatot, hogy adja meg bankkártyaadatait vagy lépjen be a netbankjába, amihez így a csaló is hozzáférhet. Ám a kibervédelmi intézet kiemelte: a Microsoft nem kezdeményez kéretlen telefonhívásokat, hogy személyes vagy pénzügyi adatokat kérjen, illetve hogy technikai segítséget adjon a számítógép javításához, és soha nem fogja kérni, hogy kriptovaluták – például Bitcoin – vagy ajándékkártyák formájában fizessenek az emberek a támogatásért.
Azt javasolják, hogy amennyiben kicsit is gyanús egy bejövő hívás, bontsuk a vonalat és hívjuk fel a szolgáltató hivatalos ügyfélszolgálatát, de ne azon a számon, amelyről kerestek bennünket. Azt se fogadjuk el, ha az ügyintéző felajánlja, hogy „átkapcsol” minket egy másik kollégához, mert ez is egy trükk, és a maguk is call centerként működő kiberbűnözői hálózat egy másik tagjával fogjuk folytatni a beszélgetést. Mindemellett fontos, hogy senki se telepítsen mások kérésére programot számítógépére, telefonjára.