Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
359,84 Ft
Euró
387,72 Ft
Font
450,63 Ft
Bitcoin
61,163 $
Fotó: unsplash

Lassan kész rémálom lemondani egy online előfizetést

Szerző: Bense Róbert

Változatos, néha egészen „piszkos” trükkökkel próbálják marasztalni az ügyfeleket.

Bense Róbert

2023. december. 27 - 08:50

A legtöbben teljes mértékben tisztában vannak azzal, hogy bármilyen szolgáltatásra előfizetni jóval egyszerűbb, mint lemondani azt. Utóbbi legfőképp a rejtett marketingfogásoknak, és a különböző trükköknek köszönhető. Ezeket a stratégiákat általában „sötét mintázatoknak” nevezik, ami a manipuláció melegágya.

Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság szerint ezzel a gyakorlattal becsapják a felhasználókat, és lényegében a tudtuk nélkül kényszerítik arra őket, hogy ne mondják le a szolgáltatást. A jelenség a Deloitte kutatása szerint gyakoribb, mint gondolnánk, hiszen egy átlagos vállalat marketingköltségeinek 58%-át költi digitális reklámtevékenységre, melyek között egyre több manipulatív megoldással találkozni. Soron kívül Hamarosan kapható lesz Azahriah és a Tisza cipő limitált kollekciója

Egy webes eszközöket vizsgáló cég, az EmailTooltester kutatói ennak kapcsán elemezték a 40 legnépszerűbb online előfizetési szolgáltatás gyakorlatát, melyből kiderült, hogy egy előfizető átlagosan 6,2 sötét mintával találkozik, amikor megpróbál lemondani egy előfizetést. Ehhez átlagosan 6-7 kattintása van szükség – a kezdőlaptól a lemondásig.

A felmérés szerint az amerikai felnőttek 76%-a érzékeli a problémát, és úgy vélik, hogy az online előfizetési szolgáltatások szándékosan megnehezítik a felhasználók számára a lemondást, és 92%-uk egyetért azzal, hogy emiatt nagyobb valószínűséggel váltana egy konkurens márkára – számolt be róla a Cybernews.

A fogyasztók védelme érdekében a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság könnyebb lemondási lehetőségeket követelt, és komoly bírságokat vetett ki azokra a cégekre, melyek szándékosan megnehezítették az ügyfelek dolgát. Köztük olyan, nagy webshopok ellen is hivatalos panaszt nyújtottak be, mint az Amazon.

Robert Brandl, az EmailTooltester vezérigazgatója szerint nem meglepő, hogy a bizottság lecsap ezekre a marketingstratégiákra, ugyanis az ügyfelek egyre több hasonlóval szembesülnek. A felhasználók zöme mindazonáltal megelégedne egy „lemondás” gombbal, valamint azzal, ha egyenesen az ügyfélszolgálatnak lehetne írni ezzel kapcsolatosan.

És hogy mik ezek a trükkök a szolgáltatók részéről? Egyes vállalatok bűntudatot keltenek a felhasználókban azzal, hogy mivel kell szembenézniük, ha lemondják a szolgáltatást – egy felhő szolgáltatást biztosító cég például azzal élt, hogy bármikor elveszítheti legfontosabb adatait a felhasználó.

De bevett gyakorlat az is, hogy a „lemondás” és a „mégsem” gombokat egymás mellé helyezik, vagy a lemondás után egyből felajánlják az újracsatlakozás lehetőségét, alacsonyabb árakkal, vagy akciókkal – és bár utóbbi kecsegtetőnek tűnhet a felhasználó részéről, a végen a szolgáltatás lemondása ugyanolyan nehézségekkel járhat.