A szállásfoglalási platformok szerződési feltételeinek szigorításáról döntött a GVH
A Gazdasági Versenyhivatal augusztus végén indított gyorsított ágazati vizsgálatot az online szálláshelyfoglalás és a szálláshely-szolgáltatás hazai piacán.
A beérkezett észrevételek értékelése után végleges a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A nemzeti versenyhatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében. A GVH – az Országgyűlésnek benyújtott törvényjavaslattal összhangban – támogatja a szálláshelyfoglalási platformok szerződési feltételeinek szigorítását, megtiltaná a tisztességtelen, illetve az árversenyt akadályozó szerződéses gyakorlatokat, valamint átláthatóbbá tenné a szállásközvetítő platformokon a rangsorolás szempontjait. A most lezárt vizsgálatról, illetve a versenyhatóság javaslatairól szól a GVH Podcast csatornájának legfrissebb beszélgetése is.
A Gazdasági Versenyhivatal augusztus végén indított gyorsított ágazati vizsgálatot az online szálláshelyfoglalás és a szálláshely-szolgáltatás hazai piacán. A vizsgálat megindítását nagyszámú piaci panasz előzte meg a legmeghatározóbb nemzetközi szálláshely-közvetítő – a Booking.com – hazai szállásadó partnereitől. A GVH vizsgálata részletesen elemezte az érintett piacokat, a szerződéseket és az általános szerződési feltételeket, illetve megvizsgálta a 2016-ban lezárt ágazati vizsgálata óta bekövetkezett változásokat. Emellett a GVH kitért a szállásadók által jelzett problémákra is.
Három főbb beavatkozási pontot javasoltak a GVH szakértői
A turisztikai szektor a magyar nemzetgazdaság egyik húzóágazata: a turizmushoz köthető ágazatok hozzáadott értékének aránya – a tovagyűrűző hatásokkal együtt – a nemzetgazdaság egészének több mint egytizede, mintegy 400 ezer embernek adva munkát. E kiemelt gazdasági jelentőségű ágazatban a versenynek, illetve a hazai szereplők versenyképességének fenntartása és élénkítése érdekében a GVH – nemzetközi példákat is követve – több jogalkotási, illetve a gyakorlati működést érintő javaslatot fogalmazott meg:
- a versenyhatóság támogatja a nagyobb szálláshely-közvetítők általános szerződési feltételei (és az azokhoz kapcsolódó üzleti gyakorlatok) kereteinek szigorúbb szabályozását a szállásadók számára nyitva álló panaszkezelési mechanizmusok, valamint a hibás teljesítések kölcsönös jogkövetkezményei tekintetében;
- a GVH továbbá javasolja a jogalkotónak, hogy az online szálláshely-közvetítés szereplői számára tiltsa meg az ún. árparitási kikötések alkalmazását;
- a nemzeti versenyhatóság emellett javasolja a szálláshely-közvetítőknek, hogy tegyék átláthatóbbá a platformjaikon a keresési találatok rangsorolásának szempontjait.
Négy észrevétel érkezett a GVH jelentéstervezetére
Összesen négy, online szálláshelyfoglaló platformot üzemeltető vállalkozás, illetve ágazatban működő szereplőket tömörítő szakmai szervezet fűzött véleményt az október 20-án nyilvánosságra hozott jelentéstervezethez a rendelkezésre álló 30 nap alatt. A GVH szakértői részletesen megvizsgálták a benyújtott észrevételeket, és ezek alapján véglegesítették a jelentést, illetve a beérkezett írásbeli észrevételekről – a vonatkozó törvényi előírásnak megfelelően – egy nyilvános összefoglaló is készült, amelyben a GVH röviden válaszolt a beérkezett felvetésekre is.
Az észrevételek alapos értékelése után a GVH továbbra is fenntartja a javaslatait, és a fogyasztók, illetve a hazai szállásadók védelme érdekében szorgalmazza azok jogszabályi szinten történő, illetve gyakorlati hasznosítását. Mindemellett a GVH továbbra is látókörében tartja a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacot, és szükség esetén beavatkozik a piaci verseny, illetve a magyar fogyasztók védelme érdekében.