A Máv meghallgatta az ingázók kéréseit, rengeteg változtatás lép érvénybe
December 10-től érvényes a MÁV-Start új menetrendje, aminek sokan fognak örülni.
A szokásos éves menetrendváltáshoz igazodva a MÁV-START idén is számos fejlesztést és változást vezet be a vasúti közlekedésben. A december 10-től érvényes, 2023/2024-es vasúti menetrend célja az elmúlt években elért menetrendi fejlesztések megtartása, továbbá – a lehetőségekhez mérten – a kínálat további bővítése és a menetrend szerinti közlekedés javítása – írja a MÁV a közleményében.
Az új menetrend immár második alkalommal – a járási egyeztetéseken felül megtartott – júliusi online társadalmi egyeztetés lakossági véleményeit és javaslatait is figyelembe veszi több vonal esetében, hogy még inkább az utasok igényeihez igazított gyakorisággal és indulási időkkel közlekedjenek a vonatok. Az utasaink november 29-től tudják megváltani elővételben a menetjegyeket a menetrendváltást követő időszakra.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium, mint a hivatalos közforgalmú vasúti menetrend megrendelője számára fontos az utazóközönség véleménye, ezért idén júliusban társadalmi egyeztetést folytatott a 2023/2024. évi vasúti menetrend-tervezetről. A beérkezett lakossági észrevételeket, javaslatokat a kiértékelésüket követően a Budapest–Székesfehérvár, a Vác–Vácrátót–Aszód, a Pécs–Villány–Magyarbóly, a Budapest–Hatvan, a Budapest–Szolnok–Debrecen, a Debrecen–Tiszalök és a Debrecen–Mátészalka vonalak esetében építették be az új menetrendbe.
Ezenkívül több vonalon válik kedvezőbbé az utazás: a Püspökladány―Biharkeresztes vasútvonal felújításának köszönhetően ütemes menetrend lép életbe, csökken az eljutási idő és naponta 5 pár új vonat indul Nagyváradra. Budapest és Dunaújváros között bővül a Z42-es vonatok száma, így javul az összeköttetés. Hétvégi reggeleken 60 perc helyett 40 percenként indulnak Szolnokról a G60-as és Nagykátáról az S60-as vonatok. A hétvégi éjszakai TramTrain-járatok esetében kedvezőbb lesz a csatlakozás a Budapest–Szeged közötti éjszakai, hajnali vonatokhoz. Egyes vonalak (miskolci, nyíregyházi, szegedi, tornanádaskai) esetében a kiszámíthatóbb közlekedés biztosítása érdekében néhány perccel nő a menetidő.
A részletes menetrendjét a Volánbusz is hamarosan közzé teszi.
Fontosabb változások
- Idén befejeződött a Püspökladány―Biharkeresztes vasútvonal felújítása és villamosítása, ezért a vonatok újra 100 km/h-ás sebességgel közlekedhetnek, korszerű elektronikus biztosítóberendezést és utastájékoztató rendszert építettek ki, továbbá akadálymentesített magasperonok épültek, valamint megindulhatott a villamos vontatás. Ennek köszönhetően a menetrend is megújul: az utasok számára kiszámíthatóbb, ütemes menetrend lép életbe, csökken az eljutási idő, javulnak a csatlakozások a menetrendváltástól.
- A Z42-es zónázóvonatok számának bővítésével az új menetrendtől tovább javul és gyorsabbá válik a főváros és Dunaújváros közötti vasúti összeköttetés.
- Hétvégi napokon reggelenként Szolnokról a G60-as és Nagykátáról az S60-as vonatok sűrűbben, 60 helyett 40 percenként közlekednek.
- A Hatvan–Salgótarján–Somoskőújfalu, valamint a reggeli óráktól a Vámosgyörk–Újszász–Szolnok vonalon mindkét irányban 4-4 perccel később közlekednek a vonatok hatvani InterCity csatlakozások, valamint a vámosgyörki átszállási lehetőségek javítása érdekében.
- A Budapest–Hatvan–Miskolc és a Miskolc–Tornanádaska vonalon az indulási és érkezési időket hozzáigazítja a vasúttársaság a meglévő sebességkorlátozások okozta többlet menetidőkhöz, ezáltal megbízhatóbbá válik a vonatközlekedés és kiszámíthatóbbak lesznek a csatlakozások. Ennek következtében az InterCity-k Miskolcról 3 perccel később indulnak Budapest felé, a menetidejük 7 perccel nő, az elővárosi szakaszon pedig változik a G80-as vonatok és az InterCity-k, valamint az Agria és a Mátra InterRégiók indulási ideje. Néhány perccel hosszabb menetidővel közlekednek. A tornanádaskai vonalon a jelenleginél 10-14 perccel válik hosszabbá az utazás.
- Az InterCity vonatok menettartama Budapest-Nyugati pályaudvar és Nyíregyháza között 6 perccel, Nyíregyháza és Budapest között 5 perccel növekszik, Budapest és Szeged között pedig 3-4 perccel nő a menetidő.
- A hétvégi éjszakai vasútvillamosok menetrendje változik, ezáltal kedvezőbb lesz a csatlakozás a Budapest–Szeged közötti éjszakai, hajnali vonatokhoz.
- A Zalaegerszeg–Rédics és a Zalaegerszeg–Őrihodos (Hodoš) vonalakon a GYSEV veszi át a személyszállítási szolgáltatást. A Citadella InterCity-k továbbra is a MÁV-START közlekedteti a Zalaegerszeg–Őrihodos vonalszakaszon. A vasúti pálya továbbra is a MÁV kezelésében marad. A Budapest—Győr—Csorna—Szombathely―Szentgotthárd, a Celldömölk—Szombathely, valamint a Szombathely—Zalaszentiván—Zalaegerszeg/Nagykanizsa viszonylatokon a távolsági személyszállítási szolgáltatást a MÁV-START, a regionális szolgáltatást a GYSEV végzi a teljes viszonylatukban.
- Egy tucattal bővül azon vasútvonalak száma, amelyek esetében egyes megállóhelyeken feltételes megállási rend lép életbe, azaz csak akkor állnak meg a vonatok, ha van le- vagy felszálló utas. A leszállási szándékot jelezni kell a fedélzeten a leszállásjelző gomb megnyomásával. A felesleges megállások kiiktatásával javulhat az energiafogyasztás és pontosabbá válhatnak a vonatok.
A nemzetközi vonatokat is több jelentős változás érinti, ezek között az egyik legfontosabb, hogy
- újrainduló étkezőkocsi-szolgáltatás a Budapest–Bécs és a Záhony–Bécs közötti EuroCity-vonatokban.
- A Metropol Euronight éjszakai, háló- és fekvőhelyes kocsikkal közlekedő vonat ismét Prága és Drezda érintésével közlekedik, így nagyon kedvező érkezési és indulási időpontokat kínálunk Berlinbe, mivel reggel 8 után nem sokkal érkezik és este fél nyolckor indul vissza a nemzetközi járat, emellett felújított cseh éjszakai kocsikkal várjuk az utasainkat.
- A menetrendváltástól légkondicionált és alacsonypadlós vonatok közlekednek az eddiginél gyakrabban Hegyeshalomból a történelmi koronázó város, Szlovákia fővárosáig, így biztosítva könnyebb és kiszámíthatóbb elérést a Dunántúlról.
- A Kassára közlekedő vonatokban 6 kerékpár elhelyezésére alkalmas kocsi is közlekedik.
- Az újjáépült, villamosított Püspökladány―Biharkeresztes vasútvonalon naponta 5 pár új vonat indul Bihar megye székhelyére, Nagyváradra.
- A román államvasút megkezdi a Kolozsvár–Nagyvárad vasútvonal rekonstrukcióját, amely előreláthatóan hároméves időtartamra módosítja a vonatközlekedést. Kolozsvár és Székelyföld csak kerülővel, megnövekedett menetidővel érhető el.
- Új nemzetközi összeköttetés létesül Bécs–Budapest-Keleti–Záhony–Csap (Chop) állomások között Tisza-Szamos EuroCity néven. Az új járathoz Csap állomáson közvetlen csatlakozást biztosít Kijevig az ukrán vasúttársaság.
Idén augusztustól 10 vasútvonal esetében vonathelyettesítő buszjáratok közlekednek. Az Építési és Közlekedési Minisztérium felülvizsgálja a korábbi vasúti és a jelenlegi buszközlekedés tapasztalatait, versenyképességét, és figyelembe véve a térségben élők utazásai szokásait még az idei év végén döntés születhet a jövőbeli közlekedési formáról az érintett vonalak esetében. Az új menetrendben vonatközlekedésként szerepelnek az indulási állomások és időpontok. A döntést követően a szokásos felületeinken minél szélesebb körben tájékoztatjuk az érintett lakosságot, utasainkat.
Az új vasúti menetrend elérhető a MÁV-Volán-csoport honlapján a Belföldi utazás/menetrendek/közforgalmú menetrendek menüpontból. A vasúttársaság a vonatok menetrendjét folyamatosan tölti fel az ELVIRA-ba és a MÁV applikációba. Az utasaink november 29-től tudják megváltani elővételben a menetjegyeket a menetrendváltást követő időszakra. A nemzetközi vonatokra – a menetrendváltást követő időszakra – az osztrák, szlovák, cseh, lengyel és svájci úti célokra, továbbá az éjszakai vonatokra már lehet jegyet váltani a nemzetközi pénztárakban, illetve az online értékesítési csatornákon. További részletek a MÁV oldalán!