Online rendelés, postázás karácsony előtt: ezeket érdemes tudni
Az ünnepek előtti néhány hét kiemelten nagy küldeményforgalommal jár, így van pár dolog, amit nem árt, ha észben tartunk, hogy semmilyen probléma ne merüljön fel ennek kapcsán.
Közelegnek az ünnepek, amely által a postai szolgáltatók egyre terheltebbek lesznek, s annak érdekében, hogy a képeslapok és a csomagok rendben megérkezzenek, időzítsük minél korábbra a küldemények feladását. De vannak más dolgok is, amikre érdemes odafigyelni: a postafelügyeletet ellátó Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) összegyűjtötte a főbb tudnivalókat. Elsőként a pontos címzést emelik ki, például a többlakásos társasházakban az épület, emelet és ajtószám nagyon fontos információ. Emellett, ha lehetőség van rá, érdemes megadni a címzett telefonszámát, email-címét, hogy a kézbesítésről a szolgáltató értesítést tudjon neki küldeni, fel tudja venni vele a kapcsolatot. Címzettként pedig azzal segíthetjük a kézbesítő munkáját, ha a postaládán, csengőn jól olvashatóan szerepel a nevünk, valamint gondoskodunk róla, hogy a postaláda jól megközelíthető legyen.
Ha külső sérüléssel érkezik meg a csomag, arról mindenképpen szólni kell a futárnak, kézbesítőnek, aki a kézbesítési okiraton jelzi a sérülés tényét. Ám ha csak felbontás után derül ki, hogy megsérült a tartalom: azt a kézbesítést követő három munkanapon belül kell a címzettnek a postai szolgáltató felé írásban jelezni és jegyzőkönyvbe vetetni, ilyenkor kártérítési igénnyel is lehet élni. Ha a nekünk feladott küldemény nem érkezett meg, vagy a nyomkövetési információk szerint már hosszú ideje nem változik a helyzete, ugyancsak a postai szolgáltatóhoz fordulva lehet érdeklődni a küldemény hollétéről. Elveszett levél vagy csomag esetén csak az egyedi azonosítószámmal rendelkező küldemények után kaphatunk kártérítést, amelynek összege nem a küldemény értékéhez, hanem a feladáskor fizetett díjhoz igazodik. (Ezért drága küldeményt érdemes értéknyilvánítással vagy biztosítással feladni, mert ha a csomag eltűnik, a szolgáltató a megadott értéket köteles megfizetni, ennek díjáról és feltételeiről pedig a feladáskor tájékozódhatunk) – írja az Infostart.
Ha olyasmit küldenénk ajándékba, ami törékeny vagy speciális kezelést igényel (pl. bor, edények stb.), akkor mindenképp gondosan tájékozódjunk a feladás előtt. Sok szolgáltató egyáltalán nem vállalja az ilyen küldemények szállítását, így ha mégis feladjuk őket és bajuk esik, nem fogunk kártérítést kapni. Más esetekben csak külön elővigyázatossági intézkedések mellett szállíthatók az ilyen csomagok, amelyeket a feladónak kell betartania. Ha ezek elmaradnak, hiába írjuk rá a csomagra, hogy „Törékeny!”, ezt a szolgáltatók nem tudják figyelembe venni, plusz a küldeményt felvevő munkatárs nem köteles ellenőrizni a csomag tartalmát. Élelmiszer – például a karácsonykor szokásos bejgli – feladása kapcsán fontos megjegyezni, a postai szolgáltatók általában nem tudják teljes biztonsággal garantálni, hogy egy küldemény egy adott napon megérkezik a címzetthez, arról nem beszélve, ha esetleg napokig raktározni kell. Ha a szolgáltató nem vállalja ilyen tartalmú csomagok szállítását, akkor a romlott finomságok miatt kártérítésre sem számíthatunk – teszi hozzá az NMHH.
Emellett arra is kitérnek, a postai szolgáltatással kapcsolatos panaszok kivizsgálása elsődlegesen a szolgáltató feladata, akinek 30 napja van az írásban benyújtott panasz kivizsgálására. Ha a szolgáltató a panaszra határidőn belül nem vagy késve válaszol, esetleg az ügyfél szerint nem tartotta be a jogszabályokat, a válasz kézhezvételétől, vagy a válasz elmaradása esetén a válaszadási határidő lejártától számított 30 napon belül az NMHH-hoz fordulhat, és felügyeleti eljárást kezdeményezhet. Hozzáteszik, a kártérítési igényekkel is a szolgáltatóhoz kell fordulni. Ha ezt a szolgáltató elutasítja, vagy nem az általunk kért összeget fizeti ki, akkor léphetünk tovább rendszerint a bíróságra vagy a békéltető testülethez. Az NMHH-hoz ebben az esetben is csak akkor lehet fordulni, ha az ügyfél szerint a szolgáltató nem a jogszabályok szerint járt el, de magáról a kártérítési igényről a hatóság nem dönthet.
Korábban azt is megírtuk, az adatok azt mutatják, a magyarok egyre szívesebben kérik automatába vagy csomagpontra a küldeményeket házhozszállítás helyett. Az online vásárlás kapcsán szintén jobb, ha a vásárlók több dologra is odafigyelnek: például a webshopok oldalain azért érdemes az üzleti feltételeket, a szerződést ellenőrizni, hogy tisztában legyünk azzal, ki értékesíti és milyen szállítási határidőkkel a megrendelni kívánt termékeket. Így nem futhatunk bele abba a hibába, hogy esetleg nem érkezik meg az ajándék a karácsonyfa alá. Bár most mindenki a legjobb ár-érték arányú ajánlatokat keresi, a túl alacsony árak gyanúra adnak okot, ilyen esetben érdemes utánvéttel megrendelni az adott terméket.