Álhírek felismerését segítő oktatási oldal indult fiatalok számára
A Detekto.hu anyagai 2023 és 2025 között, négy csomagban kerülnek fel az oldalra, s több témában nyújtanak segítséget.
A kritikai médiaműveltség iskolai fejlesztését segítő Idea Alapítvány elsősorban 13-16 éves kamaszoknak szóló oktatási oldalt indított a HDMO program keretében, amelyen a felhasználók a hamis információk felismerését, ellenőrzését és értelmezését gyakorolhatják – írta meg a Telex.
Kifejtik, a Detekto.hu anyagai 2023 és 2025 között, négy csomagban kerülnek fel az oldalra, s több témában nyújtanak segítséget (pl. Melyek a hamis tartalmak jellemző típusai? Mikor vagyunk különösen fogékonyak a félrevezető információk iránt? Léteznek-e megbízható hírforrások? Hogyan és miket kérdezzünk annak érdekében, hogy megítéljük egy információ hitelességét? Milyen eszközök segíthetnek a tények ellenőrzésében?).
A kurzusok célja a diákok felkészítése arra, hogy önállóan is képesek legyenek az online médiakörnyezetben tájékozódni. Egyúttal felismerjék, mikor van szükség fokozott figyelemre, tudatosságra és az információ ellenőrzésére, valamint milyen eszközöket és módszereket használhatnak a tényellenőrzésre.
Önálló tanulás
Marinov Iván, a projekt egyik fejlesztője szerint a tananyagfejlesztést két kutatás előzte meg. Először felmérték, milyen gyerekeket célzó, médiaértést fejlesztő online projektek léteznek magyar nyelven. A hiányosságokat látva meghatározták tananyaguk fő irányvonalait, majd egy második kutatásban nemzetközi viszonylatban megnézték, milyen gyakorlatok adhatnak inspirációt a fejlesztéshez.
Az Európai Bizottság által finanszírozott Magyar Digitális Média Obszervatórium (HDMO) keretében készült program első csomagjában a diákok olyan tartalmakon keresztül gyakorolhatják a hamis információk felismerését és értelmezését, amelyek a közösségi médiában eléjük kerülő tartalmakhoz hasonlóak. Ez nagyon hasznos, hiszen a legtöbb fiatal napi szinten használja a közösségi média platformokat.
Hozzáteszik, a kurzusok az önálló tanulást támogatják, de azok tartalma, fejlesztési területei és céljai több ponton is kapcsolhatók az iskolai oktatáshoz. „Elképzelésünk szerint a diákok a tananyagot önállóan dolgozzák fel – például tanáraiktól kapott házi feladatként vagy szorgalmiként. De osztálytermi körülmények között is lehetőség van a tananyag hasznosítására, amihez – egy tanári útmutató formájában – szintén segítséget nyújtunk” – fogalmazott Nagy Krisztina, az Idea Alapítvány programvezetője.