Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

A kerékpársávok vagy a rengeteg autó miatt van dugó Budapesten?

Tosics Iván azt gondolja, a probléma hátterében az utóbbi áll, ha pedig változást akarunk elérni, módot kell találni az autók számának és forgalmának korlátozására.

...svg content...Fotó: Összetorlódott autók a belvárosi Andrássy úton 2021. június 16-án. MTI/Mónus Márton
Belföld
Author image

Koós Alexandra

Szerkesztő

Az adatok azt mutatják, hogy a fővárosaik és a Pest megyeiek egyre több gépjárművet vásárolnak, a szakértők pedig úgy vélik, ez olyan forgalmi és környezeti problémákat okoz, amelyeket nehéz egyik napról a másikra megoldani.

Az rtl.hu-nak nyilatkozva Tosics Iván, a Városkutató Kft. ügyvezető igazgatója például azt mondta, nem a sokat kritizált budapesti kerékpársávok miatt van dugó, hanem azért, mert túl sok autó van. „Ha meg akarjuk oldani a dugók problémáját, elsősorban azon kell gondolkodni, hogyan korlátozzuk az autók számát és forgalmát” – magyarázta. Soron kívül Máv: éjszaka helyreállhat a Déli pályaudvart érintő vonalak menetrendje

A KSH adatai alapján 2000-ben a fővárosban 559 100, Pest megyében összesen 827 379 autót tartottak számon. Ám ezek a számok az elmúlt két évtizedben drasztikusan nőttek: tavaly a fővárosban 710 752, az egész megyében pedig 1 328 803 autó volt. Megjegyezték, természetesen nem minden Pest megyei jár a fővárosba rendszeresen, és ezek a számok a más megyékből Budapestre autózókat nem veszik figyelembe, azonban így is jelzik azt, mennyire megnövekedett a forgalom a környéken.

Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője egy példával szemléltette a helyzet súlyosságát. Elmondása szerint ha az elmúlt években összevásárolt, nagyjából 350 ezres autótöbbletet sorba állítanánk az úton, ez a sor Budapesttől Koppenhágáig tartana. „Na most próbálj meg elhelyezni ennyi autót Budapesten és az agglomerációban. Ezt nem lehet megcsinálni, és nem is szabad” – tette hozzá.

Ekés András kiemelte, hogy az autók számának növekedése nem is arányos a lakosságszám növekedésével. Míg Budapesten 22, Pest megyében 38 százalékkal nőtt az autók száma, addig a főváros lakossága stagnált, a megyéé pedig mindössze 9 százalékkal nőtt. „Budapesten évtizedek óta nincs visszatartó erő az autózás ellen” – fogalmazott.