Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Munkaerőhiány a MÁV-nál: még több késés, de járatkimaradások is lehetnek

Ha később többen is úgy döntenek, hogy az extra bér ellenében sem vállalják az újabb műszakokat, akkor nem lesz, aki elvezesse a vonatokat, kezelje a váltókat vagy éppen a jegyeket.

...svg content...Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Belföld
Author image

Koós Alexandra

Szerkesztő

A vágányhálózat rossz állapota mellett az egyre nagyobb méreteket öltő munkaerőhiány (mind a mozdonyvezetők, mind a jegykezelők és a kocsivizsgálók körében) is nehézséget okoz a MÁV-nál. Utóbbi kapcsán pedig egyre aggasztóbb a helyzet, már csak folyamatos túlórával tartható a menetrend.

Azonban szeptember végére a munkavállalók többsége kimeríti nemcsak az éves munkaidőkeretét, hanem az új Munka Törvénykönyve és a MÁV hatályos kollektív szerződésében meghatározott maximum 300 órás túlórakeretet is – írta a Népszava. Soron kívül Változékony idő vár ránk pénteken, havas esőre is van kilátás

Ezt követően a munkáltatónak semmilyen jogi lehetősége nincs arra, hogy további rendkívüli munkavégzést rendeljen el az alkalmazott számára, leszámítva egy kiskaput: egyéni különmegállapodásokkal extra díjazás fejében további száz órával növelhető a túlórakeret, de ez már teljes egészében az érintett dolgozó döntése.

Egyre több a probléma

Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke azt mondta, ha többen is úgy döntenek, hogy az extra bér ellenében sem vállalják az újabb műszakokat, akkor nem lesz, aki elvezesse a vonatokat, kezelje a váltókat vagy éppen a jegyeket. Mindez előbb-utóbb késésekhez és járatkimaradásokhoz is vezethet.

Emellett úgy véli, ezen nem segítenek az egymás után indított mozdonyvezető tanfolyami képzések sem, hiszen hónapok telnek el, mire a jelentkező munkába állhat. Akik most kezdenek, jó ha májusban képesek lesznek biztonsággal elvezetni egy mozdonyt, ráadásul a tanfolyam sikeressége átlagosan 60-70%-os.  De az érdeklődő is egyre kevesebb, 2025 és 2027 között pedig nyugdíjba megy a vasutasok derékhada.

Meleg János arra is kitért, a kevés felvételiző miatt egyre lejjebb viszik a felvételi körülményeket, egyre kevesebbet követelnek a vizsgákon, a gyengébb színvonalú munkaerő miatt viszont nagyobb a balesetek veszélye. „Az utazó közönség is egyre frusztráltabb. Tettlegességig még nem fajultak a viták, de tagadhatatlanul egyre vasútellenesebb a közhangulat” – fogalmazott.