Átírná az útdíjak szabályait az Építési és Közlekedési Minisztérium, íme a részletek
A tervek szerint jövőre még több útszakasz lesz fizetős, a buszok megússzák az e-matrica vásárlását, a teherautóknál pedig új díjait is bevezetnek.
A hvg.hu írta meg, miszerint az Építési és Közlekedési Minisztérium átírná az útdíjak szabályait, az erről szóló tervezet pedig pénteken került fel a kormány honlapjára. Kifejtették, a hatásvizsgálatban úgy számol a minisztérium, hogy évente 150,7 milliárd forint pluszbevétel jönne így be.
Mint kiderült, kibővül a díjköteles útszakaszok listája, amely által az eddigiek mellett díjkötelessé válik:
- az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakasza, ezzel a teljes út díjköteles lesz,
- az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig,
- az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza (eddig ez volt az egyetlen díjmentes rész ott)
- az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont között,
- az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig,
- és az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.
Arról is szót ejtettek, miszerint a 3,5 tonna feletti teherautóknál a legfontosabb változás az, hogy bevezetik a külsőköltség-díjat. Ezt a levegő- és a zajszennyezésre, valamint a szén-dioxid-kibocsátásra hivatkozva kell fizetni. A külső költséget az alapján határozzák meg, hogy milyen környezetvédelmi besorolású, illetve hány tengelyes a jármű, s települések közötti, vagy külvárosi úton halad-e.
Megjegyezték, a változásokkal az autóbuszok járnak jól a későbbiekben, mert ezekre nem kell e-matricát venni. Ha pedig a most tervezett formában lesz kész törvény a javaslatból, akkor a változások 2024. január 1-jétől lesznek érvényben (kivéve a buszokra vonatkozókat, azok februártól). A teljes tervezet itt érhető el.