MMORPG-ben szimulálták a világvégét, meglepő volt a játékosok reakciója
A kutatók kifejezetten arra voltak kíváncsiak, hogyan reagálnak az emberek egy apokaliptikus forgatókönyvre.
Unortodox tanulmányban vizsgálták a kutatók, hogyan viselkednek az emberek egy apokaliptikus forgatókönyv esetében: a szokatlan módszerben egy MMORPG-játékkal tesztelték a gamerek reakcióját.
Az ArcheAge videójáték zárt bétatesztje során a kutatók célja az volt, hogy megértsék, hogyan reagálnak a játékosok, amikor azzal a lehetőséggel szembesülnek, hogy végleg elveszíthetik minden előrehaladásukat a játékban, ezzel együtt pedig karakterüket is. Az eredmények egészen lebilincselőnek és meglepőnek bizonyultak, s értékes betekintést nyújtottak abba, hogyan viselkednek az emberek, amikor szembesülnek egy világvége kilátásba helyezésével.
Egészen új módon alkották meg a tanulmányt
Az IFLScience jelentése szerint az ArcheAge 11 hetes bétatesztje során a játékosok szabadon felfedezhették a játék hatalmas nyílt világát: küldetéseket vehettek fel, szintet léphettek karaktereikkel és számos felszerelést gyűjthettek ezen időintervallum alatt.
Csakhogy a béta végével egy meghökkentő bökkenővel szembesültek: minden addig elért fejlődésük törlődött. Ez pedig egy olyan egyedi helyzetet teremtett, ami még a kutatókat is meglepte. A pszichológiai és játékszakértőkből álló kutatók azt akarták megtudni, hogyan reagálnak a játékosok erre a világvége-forgatókönyvre, és hogyan befolyásolja a viselkedésüket.
Meglepő lett a végeredmény
A bétateszt során a kutatócsoport hatalmas mennyiségű adatot elemzett, mintegy 270 millió felvételt a játékosok ingame viselkedéséről. Olyan különböző dolgokat vizsgáltak, mint a küldetések teljesítési aránya, a szintlépési adatok és a társadalmi interakciók. A fő cél az volt, hogy megértsék, mit csináltak a játékosok, amikor a virtuális világ törlés előtt állt.
A szakértők legnagyobb meglepetésére a legtöbb játékos békés maradt a végidők alatt: továbbra is a megszokott módon játszottak, és nem sokat változtak a közelgő apokalipszisre reagálva. Néhányan azonban antiszociálisabbá váltak, és gyilkos ámokfutásba kezdtek: egyértelműen úgy tűnt, hogy utóbbiak nem törődtek tetteik következményeivel.
Ahogy a vizsgálat folytatódott, a bétateszt vége felé érdekes proszociális viselkedésminták rajzolódtak ki: a társas csoportok csevegőcsatornái „boldogabbak” lettek, ami azt mutatja, hogy a meglévő társas kapcsolatok erősödtek. Emellett azok a játékosok, akik a végéig maradtak, gyakrabban alakítottak ideiglenes csoportokat, ami arra utal, hogy új társas kapcsolatokat alakítottak ki.