Aggasztó, de igaz: akár egymillió forintba is kerülhet a jogosítvány megszerzése
Papp Endre kifejtette, mindez az egyes régiókban alkalmazott árképzési gyakorlattól, valamint a tanulók óraszükségletétől is függ, de más dolgokat is megemlített.
Papp Endre, az Autósiskolák Vezetőinek Országos Szövetsége (AVOSZ) elnöke úgy véli, az áremelkedés nemcsak az elmúlt másfél év gazdasági helyzetével magyarázható, hanem hosszabb távú folyamatokra vezethető vissza. A gazdasági válság miatt sokan elhalasztották a jogosítvány megszerzését, de miután a helyzet javulni kezdett, újra megjelentek a halasztók, ezzel a kereslet ismét nőtt.
Egy másik fontos tényező az üzemanyagárak drágulása: bár a benzin és a dízel ára már jóval lejjebb ment az utóbbi időszakban, mégis sokkal többért lehet tankolni, mint az elmúlt években megszokott volt, s az üzemanyagárak költségoldali növekménye beépítésre került az árakba – írta az Index.
A Porfolio szerint tovább növelik az árakat a céges autók után fizetendő adók és közterhek (amelyek szintén emelkedtek az utóbbi években), valamint az energiaárak növekedése, mindemellett a tanulók óraszükséglete is megugrott, ami további költségnövekedést eredményezett.
Az AVOSZ elnöke kiemelte, a jogosítványszerzés költségeit leginkább a gyakorlati órák díja határozza meg, és a végösszeg függ attól, hogy a tanulónak mennyi levezetett órára van szüksége ahhoz, hogy teljesítse a vizsgát, sikertelen vizsga esetén pedig mennyi pluszórára.
Ennek függvényében 300 ezer és 1 millió forint között szóródhat a jogosítvány megszerzésének költsége. Majd hozzátette, ugyanakkor az óraszám és a vizsgasikerességi mutató nagyban változhat az autósiskolák között, bár Papp Endre szerint ennek nem szabadna így lennie.