Öt és fél év alatt 720-szor kerülték volna meg a Földet a búcsúzó metrópótló buszok
Nem volt könnyű menet, meghökkentő adatokat tett közzé a BKK.
Öt és fél év munka után végre befejeződött az M3-as metró felújítása, így május végével a metrópótló buszok is elköszönnek. Mint a BKK megírta, nagy szükség volt a szakértelemre a földfelszínen is, hiszen rendkívül bonyolult feladat volt a metrópótlás.
A számok nem hazudnak
Az M3-as metró az ország legforgalmasabb vasútvonala, naponta mintegy félmillióan használják. Kizárólag pótlóbuszokkal kiváltani a közlekedésben betöltött szerepét szinte lehetetlen. A BKK szakemberei ezzel a soha nem látott kihívással találták szembe magukat, amikor nekiláttak a metrópótlás megszervezésének.
Az elmúlt években mintegy 3 milliószor indultak el a metrópótlók a végállomások valamelyikéről, a járművek pedig több mint 23 millió kilométert tettek meg öt és fél év alatt a fővárosban. Ez azt jelenti, hogy akár 75-ször megtehették volna a Föld és Hold közti utat, és ha az Egyenlítő mentén közlekedtek volna, akkor 721-szer kerülték volna meg bolygónkat.
A pótlóbuszok csúcsidőben óránként 15 ezer utast szállítottak. Ezt kizárólag úgy lehetett megoldani, hogy a járatok végig csak a buszok számára kijelölt sávban közlekedtek. Több helyen át kellett alakítani a kereszteződéséket, hogy egy-egy lámpaváltáskor több busz is át tudjon haladni rajtuk.
A legforgalmasabb időszakokban a pótlóbuszok a lehető legsűrűbben, 45 másodpercenként indultak. Ez gyakorlatilag azt jelentette, hogy amint felszálltak az utasok járművekre, azok már indultak is tovább. A gördülékeny, zavartalan közlekedésüket speciális forgalomtechnika, kedvező jelzőlámpa-hangolás, illetve a lehető leghosszabb szakaszon buszsávok segítették.
Az elmúlt öt és fél alatt közel 250 ezer műszakot teljesítettek a járművezetők, és több mint 116 ezerszer nyíltak ki reggelente a buszgarázsok sorompói a metrópótlók előtt.
A munka legnehezebb része a belvárosi, a Nagyvárad tér és a Lehel tér közötti szakasz pótlása volt, ekkor közlekedett egyszerre a legtöbb pótlóbusz a metró helyett. Reggelente és a délutáni csúcsidőszakban is 110 pótlóbusz volt egyszerre úton. Ez azt jelenti, hogy minden tizedik budapesti busz a metrópótlásban vett részt. Ilyenre még sohasem volt példa a fővárosban.