Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Norvégiában lassan nem létező fogalommá válik a tankolás

Az északi ország mindig is élen járt az elektromosautó-értékesítésben, a trend pedig 2022-ben is folytatódott.

...svg content...Fotó: Pexels
Európa

Szabó Kata

Szerkesztő

Norvégia hivatalosan is megerősítette, hogy a nagy mennyiségű elektromosautó-értékesítésnek köszönhetően 2022-ben nem volt olyan ország, amely felül tudta volna múlni őket piaci részesedés tekintetében, majd nem sokkal ezt követően a kormány azt is bejelentette, hogy egy bizonyos összeghatár felett a jövőben extra adót vetnek ki az elektromos személyautókra.

A Norvégiában újonnan értékesített járművek 79.3%-a elektromos-meghajtású volt 2022-ben, ez az érték pedig a legmagasabb azóta, hogy a járműtípus forgalomba került. Jelentős növekedést sikerült elérni 2021-hez képest is, amikor ez az arány még csak 65% volt. Némi érdekesség, hogy 10 évvel ezelőtt az újonnan értékesített modellek mindössze 2.9%-a tartozott az elektromos-hajtásúak közé. Soron kívül Küszöbön az új gázszerződés Törökországgal – Szijjártó Isztambulban tárgyal

A norvégok leginkább a Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 és Skoda Enyaq modelleket részesítették előnyben.

Az elektromos autók legnagyobb piaca továbbra is egyértelműen Kína, ám a piaci részesedést tekintve már Norvégia áll az első helyen, ami nagyrészt a kormányzati támogatásoknak köszönhető.

Annak érdekében, hogy egyre több embert fordítsanak az elektromos autók felé, adókedvezménnyel kínálták a modelleket, ám a program népszerűsége végül már egyre nagyobb terhet rótt a költségvetésre, ami arra kényszerítette a kormányt, hogy felülvizsgálja az adópolitikát.

„Az elektromos autó gyakorlatilag elsőszámú választássá vált a norvégok számára, ez pedig azt jelenti, hogy újra kell gondolnunk a rendelkezésre álló pénzek felhasználását. Teljesen biztosak vagyunk abban, hogy semmi sem veszélyeztetheti az elektromos autók jövőjét, ám a kormánynak most más közlekedési szegmensekre, például az elektromos-hajtású teherautókra kell összpontosítania”, mondta Johan Vasara, a közlekedési minisztérium államtitkára.

Az új tervezet szerint azoknak, akik 47.500 eurónál drágább elektromos autót vásárolnak, a vételár mellett egy 25%-os adóval is számolniuk kell, az ebből befolyó pénz pedig az ország egyéb elektromos törekvéseit fogja segíteni.