Komoly visszaesés: közel a felére csökkent a K&H Bank nyeresége
A bank tájékoztatása szerint elsősorban annak tudható be a brutális nyereségcsökkenés, hogy a kormány arra kötelezi többek között a bankokat, hogy fizessenek extraprofitadót.
Közel felére, 48 százalékkal, 31 milliárd forintra csökkent 2022 első három negyedévében a K&H Bank adózás utáni nyeresége – közölte a pénzintézet az MTI-vel kedden. A tájékoztatás szerint a csökkenést elsősorban az okozta, hogy a K&H Bank és Biztosító 55 milliárd forintnyi plusz költséget számolt el a válság hatásának enyhítésére hozott, a háztartásokat és vállalkozásokat segítő kormányzati intézkedések miatt.
A bank teljes hitelállománya 24 százalékkal 2562 milliárd forintra nőtt, betétállománya pedig 14 százalékkal 3710 milliárd forintra emelkedett egy év alatt. Az első háromnegyed évben nyújtott új lakossági és vállalati hitelek volumene elérte az 517 milliárd forintot. A bank működési bevétele 36 százalékkal 200 milliárd forintra nőtt, mérlegfőösszege 5525 milliárd forint, saját tőkéje 383 milliárd forint volt a harmadik negyedév végén.
Guy Libot, a K&H Csoport vezérigazgatója a közleményben kiemelte: az első háromnegyed év bevételeinek hajtóereje elsősorban a hitel- és betétállomány, valamint a tranzakciós volumenek növekedése volt. Az eredményt viszont jelentősen terhelték a kormányintézkedések, amelyekkel a háztartásokat és vállalkozásokat védik a válság hatásától – tette hozzá.
Az extraprofitadó miatt csökkent a nyereség
A jelentés szerint az 55 milliárd forintnyi plusz költség tartalmazza a bank és a biztosító által fizetendő 26 milliárd, illetve 3 milliárd extraprofit-adót, a Sberbank Magyarország végelszámolása miatti 8,9 milliárd forint plusz befizetést az Országos Betétbiztosítási Alapba.
Továbbá tartalmazza azt a 17 milliárd forintot is, amelyet a változó kamatozású jelzáloghitelek kamatszintjének korlátozása és a mezőgazdasági moratórium jelentett. Emellett a kamatstop kiterjesztése (3-5 éves kamatperiódusú jelzáloghitelek, kkv hitelek), jelentősen tovább terheli majd az utolsó negyedév eredményét – írták.
Gombás Attila, a K&H Csoport pénzügyi vezetője elmondta: az adatok szerint a K&H a lakossági és vállalati hitelezés terén is javítani tudta piaci pozícióját. A vállalati hiteleknél a teljes portfólióból 9,4 százalékos a részesedésük, lakossági területen az új folyósításoknál 13 százalék. A K&H Széchenyi Kártya Go! programban leszerződött volumen 70 milliárd forint fölött zárt. A lakossági hitelállomány egy év alatt 10 százalékkal nőtt.
Növekedett a hitelállomány
Az MNB zöld jelzáloghitel-programjából 12 százalékkal részesednek; a megkötött szerződések összértéke 35,4 milliárd forint. Az új babaváró hitelek volumene 2022 első háromnegyed évében elérte a 45 milliárd forintot, a K&H piaci részesedése a 2021-es 11,8-ról 13,6 százalékra emelkedett.
Nik Vincke, a K&H Biztosító vezérigazgatója hozzátette: az extraprofitadó miatt a nettó eredmény az egy évvel korábbi 4,8 milliárdról 1,8 milliárd forintra esett. A nem életbiztosítási üzletág díjbevétele egy év alatt 11 százalékkal 44,7 milliárd forintra nőtt.
A legnagyobb növekedést a casco, a lakásbiztosítások és a kkv biztosítások mutatták. Az életbiztosítások is jól teljesítettek: a rendszeres díjas, befektetéshez kötött üzletág 24 százalékkal, a rendszeres díjas kockázati életbiztosítások üzletága pedig 10 százalékkal bővült.
Németh Balázs, a K&H Csoport innovációs vezetője elmondta: a K&H-nak 635 ezer digitálisan aktív ügyfele van, a mobilbankját pedig 492 ezren használják aktívan, az aktív digitális bankkártyák száma 120 ezer. A K&H a teljes körű online számlanyitás szolgáltatás 2021 februári bevezetése óta 50 ezer számlát nyitott így. Folyamatosan újabb kényelmi digitális megoldásokat kínálnak. Erre a legújabb példa Kate, a mesterséges intelligencián alapuló személyes digitális asszisztens, aki automatikusan a mobilbanki ügyfelek rendelkezésére áll.
(MTI)