Új mélypontra süllyedt a fogyasztói hangulat Németországban, mi lesz ezután?
Németországban is nagyon érezhető a visszaesés, egyre rosszabb az emberek hangulata a drasztikus áremelkedések miatt, sokan kényszerülnek arra, hogy lényegesen több pénzt költsenek energiára.
Októberben a vártnál jobban, új mélypontra romlott a fogyasztói hangulat Németországban a nürnbergi GfK piackutató intézet szerdán publikált felmérése szerint.
A GfK fogyasztói hangulatindexe mínusz 42,5 pontra csökkent októberre vonatkozóan az előző havi mínusz 36,8 pontról a várt mínusz 39,0 pont helyett. Az októberi érték új negatív rekord. Az októberi érték jóval elmaradt a koronavírus-járvány elején, 2020 áprilisában mért mínusz 23,1 ponttól. Az index 2020 áprilisa óta két hónap – 2021 szeptembere és októbere – kivételével folyamatosan mínuszban van. Az idei évet mínusz 6,7 ponton kezdte, és azóta folyamatosan csökken.
Az index októberi mélypontja már zsinórban a negyedik negatív rekord az idén. Az index romlását a lakosság körében erősödő recessziós félelmekre és a magasabb energiaköltségek miatti növekvő aggodalmakra vezeti vissza a GfK.
„Sok háztartás jelenleg arra kényszerül, hogy lényegesen több pénzt költsön energiára, vagy a jóval magasabb fűtésszámlákra tegyen félre” – kommentálta a GfK fogyasztói szakértője, Rolf Bürkl a felmérés eredményeit. A GfK havi rendszerességgel állítja össze fogyasztói hangulatindexét Németországra vonatkozóan.
A GfK német fogyasztói klímaindex a fogyasztók gazdasági tevékenységbe vetett bizalmának szintjét méri. Az adatokat mintegy kétezer fogyasztó megkérdezésével készült felmérésből állítják össze, amelynek során a válaszadókat arra kérik, hogy értékeljék a múltbeli és jövőbeli gazdasági feltételek relatív szintjét.
(MTI)