A hatósági ár és gyenge forint „halálos kombináció”, nem éri meg miatta üzemanyagot importálni Magyarországra
A szakértő szerint ellátási problémák miatt ugyan nem kell aggódnunk, de a logisztikával gondok vannak, üzemanyag nélkül maradhatnak ugyanis a kis kutak, ahová a tankereknek nem éri meg elmenni.
Hosszú évekre nyúlik vissza a mai üzemanyag-ellátási helyzet Magyarországon; az ATV Start műsorában nyilatkozó energiaszakértő, Balogh József szerint ezek egyike, hogy 2008 és 2013 között 1,6 millió hordó/nap kapacitást zártak be Európában, ami a százhalombattai finomító tízszeresét jelenti.
További problémát jelent, hogy az olajfinomítók része meglehetősen régi, 60-80 éves, és egyre gyakrabban szorulnak felújításra, problémát jelent tovább az orosz-ukrán háború, és – ahogyan a szakértő fogalmazott – az erre rakódó „szokásos magyar hisztéria”.
Balogh József leszögezte, ő nem aggódik, molekula ugyanis van, csak a logisztikával vannak gondok, véleményét pedig szerinte a MOL-vezető Ratatics Péter tegnapi interjúja is alátámasztja.
Magyarázatul hozzáfűzte, nem egyenletes a benzinkutak elosztása az országban, így felmerülhetnek problémák azokon a kis kutakon, ahová a tankereknek nem éri meg elmenni.
A szakértő szerint érdemes lenne akár a fogyasztóvédelem, akár a bíróság előtt fellépni ebben a témában, ugyanis ha egy faluban csak egy kút van, ott a lakosságnak nincs alternatívája, ameddig pedig elérhető a benzin, mindenki számára biztosítani kellene azt.
Balogh József arra is rámutatott, az ország rendelkezik stratégiai tartalékkal, és alternatívák is vannak az olaj beszerzésére, így nem kell ellátási gondoktól tartani, a hatósági árat és a gyenge forintot azonban „halálos kombinációnak” tartja, emiatt ugyanis nem éri meg üzemanyagot importálni az országba.