Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Oktató az új rendeletről: „ha repülőt meg lehet tanulni szimulátoron vezetni, akkor autót is”

Több autósoktató is úgy véli, ha repülőt meg lehet tanulni vezetni szimulátoron, akkor autót is.

...svg content...Fotó: Unsplash/Jessica Furtney
Belföld
Author image

Borbély Fanni

Szerkesztő

Az ATV Híradó riportja egy nemrég megjelent rendelet kapcsán szólaltatta meg a Magyar Autós Iskolák Szövetségének elnökét, aki úgy véli, a szimulátor nem rossz ötlet, meglátása szerint azonban inkább a rutinvizsgát kellene visszahozni a B kategóriás jogosítvány megszerzéséhez.

Egy nemrég megjelent rendelet értelmében a jövő évtől akár szimulátoron is meg lehet majd szerezni a jogosítványt, ám a szakértők véleménye nem egyöntetű a témában: van, aki szerint ha repülőt meg lehet tanulni szimulátoron vezetni, akkor autót is; míg mások úgy látják, inkább a rutinvizsgát kellene visszahozni.

Egy augusztus 1-jén megjelent rendelet szerint jövőre már szimulátoron is meg lehet szerezni a jogosítványt, ennek kapcsán Köves Szilárd, oktató kijelentette:

„Nyilván ha repülőt meg lehet tanulni szimulátoron vezetni, akkor autót is.”

Az ATV által megkérdezett autósoktatók szerint a szimulátornak az az előnye, hogy a tanuló súlyos következmények nélkül hozhat hibás döntéseket, ezekből pedig tanulni tud. Fontos azonban, hogy soha nem lesz olyan program, mely képes lesz a valós közlekedők valós reakcióit megmutatni, így ezt csak megközelíteni lehet.

„Egy igazi szimulátor, ami fizikai érzeteket is kelt, tehát mozog is, azért az nem két forintba kerül, alsó hanghon 8-10 millió forintra taksálok én nagyságrendileg egy ilyen szimulátort, és ha valaki ebbe beruház, az nyilván vissza akarja keresni az árát”

– mutatott rá Köves Szilárd.

Az RTL megkeresésére a Technológiai és Ipari Minisztérium közölte, hogy a szimulátor csak választható, beruházási költsége pedig megegyezik egy oktatóautó árával, ám fenntartási költsége jóval alacsonyabb; a minisztérium szerint a részletek kidolgozása folyamatban van.

Ez azonban nem az egyetlen változás, mivel a jövőben az oktatóknak legkésőbb 120 perccel az óra előtt rögzíteniük kell, hogy melyik tanuló mikor és hol hajt ki a forgalomba, továbbá, hogy mikor fejezi be a vezetést. Szintén változás, hogy a vizsgát megelőző hat órában a tanuló már nem vezethet.

Mint ismert, júliusban mintegy 200 tanulóautó sorakozott fel a Hősök terén, a katatörvény ellen tiltakozva, s arra panaszkodtak, hogy a változás jóformán ellehetetleníti őket, éppen ezért olyan kivételt akarnak elérni, mint amit a kormány a taxisoknak biztosított.

A Magyar Autósiskolák Szövetségének elnöke, Böröcz Mátyás azonban nincs elragadtatva a változástól, s úgy fogalmazott:

„Elég lesz itt az adónem váltás is, meg azt elviselni, nem pedig az, hogy tovább növeljük az autósiskolák, az oktatók adminisztrációs terheit, és úgymond cserébe nem adunk semmit, csak ha elrontja az iskola, vagy adott esetben az oktató, akkor megbüntetik az autósiskolát érte, és az oktatót is.”

Böröcz Mátyás meglátása szerint ugyanis sokkal jobb lett volna, ha a szimulátor helyett a rutinvizsgát hozzák vissza a B kategóriás jogosítvány esetében.