Teljesen átalakul az autópiac, a jövő a vevői igény szerinti gyártásé
A drasztikus drágulás és az ellátási bizonytalanság miatt az európai központok új stratégia mellett döntöttek, ami tervezhetőbbé és kiszámíthatóbbá teszi a piacot.
Egyre kevesebben engedhetik meg maguknak, hogy új autót vásároljanak, minimum 20 százalékkal emelkedtek ugyanis az árak, egyes modellek esetén azonban a drágulás akár a 40 százalékot is elérheti.
Miután az autóipar és autókereskedelem idei első fél éve messze nem úgy alakult, ahogyan azt az ágazat tavaly év végén várta, a teljes szektor megújulása vált szükségessé, amely következtében az ellátási láncok rövidülnek, az autók pedig vevői igényre készülnek, így várhatóan kevesebb kereskedésre is lesz szükség.
Európában egyelőre tesztelés alatt áll az új rendszer, amennyiben azonban sikeresnek bizonyul, kezdetét veszi a piac átalakulása, ami a kereskedelmi hálózatok komoly csökkenését vonná maga után; átlagosan 20, egyes márkák esetén azonban akár 50 százalékkal is mérséklődne a kereskedések száma.
A pandémia időszaka nehéz időszak volt az autóipari szereplők számára az ellátási nehézségek, a modellkínálat szűkülése és a szállítási határidők növekedése miatt, az orosz-ukrán konfliktus aztán újabb terhet rótt azokra a gyártókra, amelyek közvetlen üzemekkel vagy beszállítókkal rendelkeztek Ukrajnában, sokan pedig az Oroszországgal szemben bevezetett szankciók miatt nem jutottak hozzá a szükséges nyersanyagokhoz.
A háború kirobbanása után azonban olyan gyakorlatok terjedtek el, amelyekre a rendszerváltás óta nem volt példa; szinte minden gyártó megszüntette az árgaranciát, a szállítási idők hosszúsága miatt pedig az árak is megjósolhatatlanná váltak.
Ehhez hozzáadódik, hogy az elszabaduló energiaárak miatt hazánkban és Európa-szerte nő az igény a hibridek és elektromos autók iránt, ami technológiai átállást tesz szükségessé, pedig a hagyományos motorok és dízelek ma még mindig a legjobb választásnak számítanak azok számára, akik sokat használják az autójukat.
A forint gyengülése miatt az új autók ára sosem látott mértékben emelkedik, és nincs rá garancia, hogy ennek üteme csökkenne az év második felére; idén átlagosan több mint 20 százalék a drágulás, egyes márkák és modellek esetén azonban már a 40 százalékot is meghaladta.
A bizonytalanság kiküszöbölése érdekében a nagy autógyárak Európán kívüli üzemeikből és beszállítóiktól szereznek be új terméket, ami további áremelkedést eredményez, mivel már a szállítási költségek növekedésével is számolni kell.
A szakember hozzátette, az átalakulási folyamat már megkezdődött, az erre irányuló stratégiai döntéseket már meghozták az európai központok, ebből pedig Szlovákia, Románia, Szerbia, Bulgária és Magyarország is profitálni fog középtávon.
A Világgazdaság szerint az ellátási problémák a közeljövőben rendeződni fognak, ami növelheti az európai gyártást, nem valószínű azonban, hogy visszatérne a korábbi gyakorlat, amely során éjjel-nappal folyt a gyártás, és hatalmas készletek halmozódtak fel új autókból.
A jövő a vevői igényre történő gyártásé, amelynek következtében kevesebb kereskedés is elegendő lesz, de a vásárlói szokások változása is indokolja az átalakítást; a vevők már az interneten tájékozódnak, és felkészülten indulnak el akár nagyobb távolságra is tesztvezetésre és vásárolni.