Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Káoszt okozott az új rendelet a hazai üzemanyag-kiskereskedelemben

A piaci szereplők szerint a jogszabály bevezetése túl gyors volt, az előírások pedig nem egyértelműek.

...svg content...Fotó: creativebird / Twenty20
Belföld

Czinder Tímea

Szerkesztő

Tavaly november 15-től tankolható 480 forintos literenkénti áron a benzin és dízel a magyar kutakon, május 27-én pedig egy új rendelet is érvénybe lépett, amely megtiltja a külföldi autósok számára, hogy kedvezményes áron jussanak üzemanyaghoz.

A piaci szereplők szerint azonban több fogás is található a rendeleten, és az is problémát vetett fel, hogy a jogszabály nem biztosított elegendő időt az új számlázásra való átállásra, pedig ez a lépés jelentős informatikai fejlesztést tesz szükségessé – olvasható a Világgazdaság cikkében. Soron kívül Korlátozottan ugyan, de újraindult a vasúti közlekedés a Déli pályaudvaron

Korábban elegendő volt csupán a nagynyomású töltőpisztolyok esetén megoldani, hogy 480 forintos vagy drágább üzemanyagot lehessen velük tankolni, most azonban minden egyes kútoszlop minden normál terméket adó pisztolyánál lehetővé kell tenni a kétfajta ár alkalmazását ugyanazon termék esetén.

A töltőállomások a lehetséges perektől is tartanak; mivel a hazai és külföldi autósok megkülönböztetése uniós jogot sérthet, perek sokasága indulhat, amelyek költsége a nagyobb kutak számára könnyebben elviselhető lenne – perbe hívhatják a magyar államot, vagy kártérítést követelhetnek -, egy kisebb, fehér kút számára ez a hercehurca azonban egyenlő lehet a véggel.

Múlt hét elejére a nagyobb töltőállomások már befejezték a számlázásuk átalakítását, egy másik alapprobléma azonban továbbra is fennáll, a töltőállomások üzemeltetőinek ugyanis nincs jogköre, hogy felszólítsa az autósokat állampolgárságuk igazolására.

Igazolás hiányában a jogszabály értelmében csak piaci áron adhatnák el az üzemanyagot, ami a valóságban gyakran vezet vitákhoz, amelyek során a rendőrség kihívására is szükség lehet.

A magyar rendszám megléte elég lehet a jogosultság igazolására, kérdéses azonban, az olcsóbb üzemanyagra jogosult autós megteheti-e, hogy a jármű töltése után kannába, mopedbe, hajóba, benzines fűnyíróba tankol, illetve mi a teendő, ha a vásárló eleve csak egy kannával érkezik a töltőállomáshoz.

Félreértést okozott az a hazai és nemzetközi sajtóban megjelent hír is, amely szerint viszonyossági alapon a szerb és szlovén állampolgárok továbbra is átjöhetnek tankolni – az erről szóló rendelet azonban még nem jelent meg, így nem vásárolhatnak 480 forintos üzemanyagot, ők azonban azt gondolják, a töltőállomásokon becsapják őket.

A töltőállomások fél éve üzemelnek veszteségesen, a hatósági áras termékek miatt elszenvedett veszteségek nem térülnek meg a bevételeik mintegy 15 százalékát jelentő shopok és autómosók; ezt tetézi új teherként az extraprofitadó, ami a tavaly novemberig befizetett kiskereskedelmi különadó 80 százaléka.

Fekete-Győr András elvesztette képviselői mandátumát

Hivatalossá vált: Fekete-Győr András elvesztette képviselői mandátumát.