Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

ÉLŐ

Clouds
Budapest 21
Dollár
355,71 Ft
Euró
386,98 Ft
Font
451,92 Ft
Bitcoin
67,301 $

Magyar tervezésű autóritkaságok érkeztek a Millenárisra

Számos találmányt köszönhet a világ honfitársainknak a mobilitás terén, beleértve a most érkezett különlegességeket is, amelyek három elbúcsúzó modell helyére érkeztek.

...svg content...Fotó: tonyr380 / Twenty20
Belföld

Czinder Tímea

Szerkesztő

Az Álmok Álmodói 20 – Világraszóló magyarok, világraszóló találmányok című kiállítás 600 magyar találmányt, felfedezést és ötletet mutat be közel 6 000 négyzetméteren, és 2023. januárig várja a látogatókat a Millenáris területén. A kiállított autók listája időnként frissül; május elején három közülük elbúcsúzott, és három új különlegesség vette át a helyüket a szalonban.

Az 1931-es Maikäfer helyére egy 1934-es, vajszínű Standard Superior érkezett – mindkét típust a magyar származású mérnök, Ganz József tervezte, aki az olcsó népautó megalkotásának ötletét is felvetette. El is készítette az Ardie Ganzot, majd egy évvel később a Maikäfert is, ezután dolgozott a Mercedesnek és BMW-nek, a most kiállított modell pedig a Standard motorkerékpárgyártónál készült a Ganz licensze alapján. Soron kívül Záporok és zivatarok várhatók pünkösdhétfőn, néhol még jégeső is lehet

Helyet cserélt Paul Jaray, azaz Járay Pál két „rút kiskacsája” is, a Tatra 77-es helyét egy Tatra 87-es vette át. A magyar tervező munkásságát léghajók tökéletesítésével kezdte, amely az ideális járműforma megalkotásához vezetett, innentől kezdve pedig az autógyárak képviselői egymásnak adták a kilincset, hiszen a kisebb légellenállás a fogyasztásban is éreztette hatását.

A csehszlovák Tatra 77 áramvonalas karosszériájának kialakításakor is Járay segítségét vették igénybe, a nemrég érkezett Tatra 87 azonban a korábbi típusokkal ellentétben a csővázas konstrukció helyett önhordó szerkezetű, a hátán hatalmas szárny irányítja a menetszél útját. A ’30-as évek leggyorsabb autójának számított, mégis alig 3 000 darab készült belőle 1936 és 1950 között.

A harmadik újdonság egy 1915-ös Ford T-modell, amely egy 1921-es évjáratú ugyanilyen típusú autó helyét vette át. Tervezője Galamb József volt, akit Henry Ford bízott meg 1907-ben egy könnyen kezelhető, olcsó autó megálmodásával, amely a világ első népautójaként lett ismert T-modell néven – olvasható a Blikk cikkében

Számos találmány köthető még magyar mérnökök nevéhez a mobilitás fejlődése során, amelyeket a látogatók interakív elemek segítségével ismerhetnek meg a kiállításon; megszólaltatható a Cser Gyula-féle turbó, megtekinthető Anisits Ferenc BMW-nek tervezett dízelmotora, Barényi Béla energiaelnyelő karosszériája, de interaktív térképen követhető a magyar úthálózat fejlődése is.