Ittas vezetés esetén akár százszor nagyobb esély lehet egy balesetre
A veszély valós, még ha első ránézésre alacsony is az ittas sofőrök aránya.
A statisztikák szerint az európai sofőrök mintegy 1-1,5%-a ül ittasan autóba, ami viszonylag csekély számnak tűnik. Azonban ha jobban belegondolunk, mennyi idő alatt találkozunk száz sofőrrel egyetlen utazás alatt?
Bizony nagyon hamar összejön ez a szám, főleg forgalmasabb városokban és útszakaszokon, közülük pedig jó eséllyel van egy-kettő, aki nem volt józan, amikor elfordította a slusszkulcsot. Ez pedig egyenes utat jelent a baleseti kockázat megnövekedéséhez.
Magyarországon zéró tolerancia van érvényben, de nyilván az ittasság fokától és az adott személy toleranciájától nagyban függ az, hogy mekkora veszélyt jelent a többi közlekedőre nézve, ha valaki alkoholos befolyásoltság alatt vezet.
1,2 ezrelékig, tehát az enyhe ittasság felső határáig nagyjából tízszeresére nő a baleseti kockázat a józan sofőrökhöz képest. 2,1-es véralkoholszintnél viszont – ami már elég erős részegségnek számít – ez a szám már a százszorosra növekszik. Természetesen az arány ennél magasabbra is „tornázható”, ám 2,5 ezreléknél már nagyobb eséllyel alszik el valaki a vezetőülésen, mintsem képes legyen beindítani a járművet.
Az ittas vezetés azért is különösen veszélyes, mert ilyen állapotban csökken a veszélyérzet, valamint jelentősen romlik a reakcióidő is. És hiába alacsony Európa útjain az ittas vezetők aránya, ha balesetet okoznak, annak 30-40%-a halállal végződik – világított rá a KTI.