Akár 20%-kal is emelkedhetnek a közúti fuvarozás díjai Magyarországon
Az első negyedévben a fuvarozók csak részlegesen tudták érvényesíteni a költségnövekedésből adódó díjemeléseket.
Ez jelen állás szerint 9-10%-os emelést jelent az év eddigi időszakát nézve, azonban ennél már most többre lenne szükség ahhoz, hogy a fuvarcégek pótolják a kiadásból származó veszteségeket, ami külföldi fuvarozás esetén 11, belföldinél 14%-os drágulást jelent – írta meg a trans.info.
Az év végéig további jelentős növekedést prognosztizálnak a szakértők, ami nemzetközi szinteken 18,6%-ra, a hazai fuvarozást tekintve pedig 24,8%-ra növekedhet, mely legfőképp a munkabér, a lízingkamatok, a járművek beszerzési költségének, valamint az üzemanyagárak növekedésének tudható be.
„Az a nemzetközi fuvarozó, aki nem emel idén legalább 18%-ot (belföldi fuvarozó esetében 24%-ot) néhány hónapon belül tönkremehet! Azok a megbízók, akik nem fogadják el ezeket a jogos emeléseket rövid időn belül elveszíthetik fuvarozó partnereiket és kapacitás nélkül maradhatnak. Ennek következménye nem csupán az áremelkedés lehet, hanem akár ellátási problémák is kialakulhatnak a kieső fuvarozók okozta kapacitáshiány miatt” – mondta Lajkó Ferenc a DigiLog Consulting ügyvezetője.
„Annak ellenére, hogy a Közúti Fuvarozási Árindex (KFX) megjelenése óta már a megbízóknak is transzparensen követhető a közúti fuvarozás költségeinek alakulása, a fuvarozók csak részlegesen tudták érvényesíteni a költségeik növekedéséből fakadó díjemeléseiket 2022 I. negyedévében. Ennek az egyik következménye az lehet, hogy a fuvarozók egy része tönkremehet a veszteséges működés következtében, ami kapacitásthiányt okozhat.”
„A másik jelentős hatás pedig abban látom, hogy az év további részében elért áremelések tovább fokozhatják az inflációs nyomást a magyar gazdaságon nem kímélve a fogyasztók pénztárcáját sem, hiszen az alapanyagok és késztermékek 70%-át közúton fuvarozzák” – folytatta.