A gyermekkori videójátékozás pozitívan hathat az intelligenciára
A kutatók szerint a digitális média meghatározza a modern gyermekkort, de kognitív hatásai nem egyértelműek, ezért a vizsgálat során számos tényezőt figyelembe vettek.
Egy nemrégiben megjelent tanulmány arra a kutatásra épült, amelyben Bruno Sauce, az Amszterdami Szabad Egyetem munkatársa és kollégái a 9-10 éves korosztályból közel 10 ezer amerikai gyermek adatait elemezték.
Ennek során két éven át monitorozták az agy fejlődését és egészségét, a projekt alatt pedig az is rögzítésre került, hogy az adott gyermek vidójátékozott-e, mennyire volt aktív a közösségi médiás oldalakon, nézett-e tévét, mindezek pedig hogyan hatottak az intelligenciára.
A kutatók szerint a digitális média meghatározza a modern gyermekkort, de kognitív hatásai nem egyértelműek, ezért a vizsgálat fókuszában az állt, a képernyőidő befolyásolja-e a hatékony tanulást, a racionális gondolkodást, az összetett gondolatok megértését és az új helyzetekhez való alkalmazkodás képességét.
A kapott eredményekről kiderült, összhangban állnak a korábbi tanulmányok többségével, vagyis a videójátékok nem fenyegetik az intelligenciát, sőt javítják is azt, ugyanis azok a gyerekek, akik 9-10 éves korukban többet játszottak, 2 évvel később a legtöbb intelligencia-növekedést produkálták.
Két évvel a vizsgálat megkezdése után azoknál a gyerekeknél, akik az átlagosnál többet videójátékoztak, a korcsoport átlagához képest nagyjából 2,5 ponttal volt magasabb az IQ, ám a közösségi oldalak használatánál és a videók nézésénél nem tapasztaltak hasonlót – számolt be az IFLScience.
Torkel Klingberg, a Karolinska Intézet munkatársa kiemelte, a fizikai aktivitásra, alvásra, jólétre vagy iskolai teljesítményre gyakorolt hatásokat nem mérték fel, azonban az eredmények azt bizonyítják, hogy a képernyő előtt eltöltött idő nem veszélyezteti a gyermekek kognitív képességeit, sőt, a videójátékok még javíthatják is azokat.