Árstop: már 50 benzinkút csatlakozott a beadványhoz, amellyel a magyar államot perlik be
Özönlenek a szlovákok és felvidéki magyarok a hazai kutakhoz, ahol jóval olcsóbb a benzin, miközben a tulajdonosok már hónapok óta veszteségesen üzemelnek.
A kis benzinkutak lassan fél éve üzemelnek veszteségesen, így annak sem örültek, hogy a kormány meghosszabbította az üzemanyagok esetében a 480 forintos hatósági árazást, ennek következtében a jövő héten indulhatnak el a perek.
A csoportos beadványhoz eddig 50 benzinkút csatlakozott, amelyről Karsai Dániel ügyvéd azt mondta, alkotmányjogi panasszal élnek, ezzel párhuzamosan pedig eljárást indítanak a magyar állammal szemben az Emberi Jogok Európai Bíróságánál.
Az ügyvéd kifejtette, miszerint a benzinkutaknak minden egyes eladott liter üzemanyag után veszteségük keletkezik, így ez sérti a jogos várományukat és a tulajdonjogukat – derül ki a Szabad Európa cikkéből.
Hozzátette, a válságot nem az állam kreálta, azonban a krízis anyagi terheit a benzinkutasok cipelik magukkal, miközben semmilyen valódi kompenzációt nem kapnak, hiszen a literenkénti 20 forintos állami támogatás nem fedezi a veszteségeket.
A kormány intézkedése emellett a tulajdonjogot, illetve a rendelkezési jogot is sértheti, mivel elrendelték, hogy az üzemanyag-értékesítők akkor is kötelesek működtetni a kutakat, ha azok veszteségesek, szünetelés esetén pedig a versenytársakhoz kerül az üzemeltetés joga.
Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke arról nyilatkozott, miszerint az általános üzemanyagárstop helyes döntés volna, ám ebben a formában fenntarthatatlan, így az a megoldás, hogy vissza kell térni a piaci árakhoz.
Azt is elmondta, hogy azoknak, akik nem tudják megfizetni, rászorultsági alapon állami támogatást kellene kapniuk, emellett kifejtette, a náluk tankoló autósokat az sem zavarná, ha 480 helyett 520 forint lenne az üzemanyag. Ezt annak kapcsán osztotta meg, hogy az árstop meghosszabbításakor a kormány negyven forinttal közelebb hozhatta volna az üzemanyagok árát a piaci árakhoz, ezzel könnyebbé és fokozatosabbá téve a normál árakhoz való visszatérést, emellett egy költségeket fedező árrés is maradhatott volna a kutaknál.