Közlekedési szakjogász a vasúti átjáróbalesetekről: be kell tartani a törvényeket
Folyamatosan a közlekedési balesetek, amelyek a vasúti átjárókban történnek, hiába törvénysértés, és hiába a MÁV baleset-megelőzési kampánya is.
Szerdán újabb baleset történt, ezúttal Tapolcán, ahol a gépkocsivezető annak ellenére hajtott az átjáróba, hogy az azt védő jelzőlámpa egyértelműen tilos jelzést mutatott. A sofőr beleszorult a járművébe, életveszélyes sérüléseket szenvedett.
A Magyar Nemzet az újabb eset kapcsán megkérdezte Borbély Zoltán közlekedési szakjogászt, aki elmondta, nem érdemes próbálkozni, hiszen „semmi esélyük nincs a vonattal szemben“.
Kifejtette, hogy a vasúti kereszteződésekben elkövetett törvénysértés kiemelt KRESZ-szabályszegés, és két, szabadságvesztéssel járó bűncselekmény is megvalósulhat.
Az egyik a közlekedés biztonsága ellen gondatlanságból elkövetett bűncselekmény, amikor például valaki a fénysorompó tilos jelzése ellenére a vasúti átjáróra ráhajtva gépjárművével összeütközik a vasúti pályán szabályosan haladó vonattal – mondta.
Az ilyen esetekben vezetéstől való eltiltásra lehet számítani, a közlekedésbiztonság elleni bűncselekmény gondatlanság esetén egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő, de csak akkor, ha nem történik személyi sérülés. Amennyiben igen, három évig terjedhet a büntetés, de ha a sérülés súlyos, maradandó, akkor egy–öt év, haláleset esetén kettő-nyolc évre is lehet számítani.
A második kapcsolódó bűncselekmény a közérdekű üzem működésének gondatlan megzavarása. Ha valaki ezt a bűncselekményt gondatlanságból követi el, az vétségnek számít, három évig, különösen nagy vagy ezt meghaladó kár okozása esetén egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztéssel sújtható.A két bűncselekmény együttes elkövetése esetén halmazati büntetésül akár 10 év is kiszabható.
A szakjogász szerint a balesetek zömének oka egyértelműen a közlekedők figyelmetlensége, véleménye szerint a gépkocsivezető lehet hanyag, gondatlan, például beszélget, mobilozik, zenét hallgat. A másik eset a tudatos gondatlanság, amikor látja, tudja, érzékeli a veszélyt, hogy közeledik a vonat, mégis úgy gondolja, ő még átér előtte, aztán mégsem.
Az utolsó baleset, amely a MÁV hibájából történt, tizennégy évvel ezelőtt volt, azóta csak a közúton közlekedőknek róhatók fel az esetek. Idén szerdáig összesen 35 esetben történt ilyen, mindez tizenhat ember halálát követelte, míg tavaly egész évben vesztették életüket tizenheten.