Azt vizsgálja az EU, hogy összejátszhatott-e a Google és a Meta a hirdetések kapcsán
Korábban az amerikai szabályozó bizottságok már nekiláttak a vizsgálatoknak az úgynevezett Jedi Blue ügyében, most pedig az Egyesült Királyság és az Európai Unió is kezdeményezi az ellenőrzéseket.
Az Európai Bizottság és az Egyesült Királyság Verseny- és Piacfelügyeleti Hatósága (CMA) trösztellenes vizsgálatot indított a Google és a Meta (korábban Facebook) közötti, Jedi Blue kódnevű hirdetési ügylet kapcsán.
A szervezetek főként azt nézik meg, hogy a techóriások összejátszottak-e a szabad verseny akadályozása érdekében az online hirdetések piacán. Mindeközben kiderült, az amerikai igazságügyi minisztérium több állam támogatásával szintén vizsgálja a két vállalat közötti lehetséges üzletet.
Mint a bizottság kifejti, a Google olyan hirdetési technológiai szolgáltatást nyújt, amely az Open Bidding programja keretében árverésre bocsátja a weboldalakon és alkalmazásokban megjelenő online hirdetési felületeket, míg a Meta Audience Network részt vesz a Google és a rivális szolgáltatások által közvetített aukciókon.
A CMA vezérigazgatója, Andrea Coscelli szerint a szervezet aggódik amiatt, hogy a Google esetleg összefogott a Metával, hogy akadályokat gördítsen a kiadók számára fontos hirdetési szolgáltatásokat nyújtó versenytársak útjába.
Margrethe Vestager, az Európai Bizottság versenyjogi biztosa a Financial Times-nak nyilatkozva elmondta, a bizottság gyanúja alapján a cégek között megállapodás születhetett arról, hogy kizárólag a Google szolgáltatásait használják, a konkurensekét pedig nem.
A Google és a Meta korábban cáfolták a vádakat, elmondásuk szerint nyilvánosan dokumentált, versenybarát megállapodásról van szó, amely lehetővé teszi a Facebook Audience Network (FAN) számára, hogy több tucat más vállalattal együtt részt vegyenek a nyílt licitálási programjukban.