Mégis zöldek a villanyautók akkumulátorai?
Habár sokan úgy gondolják, hogy az akkumulátorok előállítása és cseréje jelentős módon leterhelik a környezetet, egy új kutatásból kiderült, mégsem annyira tragikus a helyzetet.
A villanyautosok.hu szakportál riportjából kiderült, olyan európai országokban, ahol az áramtermelés alacsony széndioxid-emisszióval jár, akár 80 százalékkal is kisebb az elektromos járművek szennyezése, beleszámítva a gyártás során keletkező karbonlábnyomot is.
A jelenleg érvényes uniós előírás szerint a lítium akkumulátorok tömegének legalább 50 százalékát újra kell hasznosítani, 2025-re pedig 65 százalékra emelik az újrahasznosítási követelményt, ezen kívül bizonyos fémekre külön követelményeket vezetnek be.
Az elektromos autók akkumulátorainak gyártásával kapcsolatos másik gyakran kiemelt probléma a gyermekmunka alkalmazása. Kongó az egyik fő kobalt-exportőr a világon, amely az elektromos autók akkumulátorainak fontos alapanyaga. Az emberi jogok megsértése bizonyítást nyert a kongói termeléssel kapcsolatban – írta a lap.
Erre a vállalatok transzparenciával reagálhatnak, ezenfelül például Finnország már tervezi a kobalt saját célú kitermelését is.
Norvégiában idén júliusban életbe lép egy új törvény, amely biztosítja, hogy a norvég fogyasztók választ kaphassanak a különféle fogyasztási cikkek előállítási módjáról. Ide tartozik többet között az a kérdés is, hogy honnan származik az villanyautók akkumulátoraiban lévő kobalt.