Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Fél óráig repült pilóta nélkül egy Black Hawk helikopter

A 30 perces repülés során azt szimulálták, hogy a helikopter New York-ban kerülgeti az épületeket. 

...svg content...Fotó: Twenty20
Technológia
Author image

Fazekas Kiara Barbara

Szerkesztő

A DARPA, vagyis Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának kutatásokért felelős részlege egy olyan repülési technológiát alkalmazott, az ALIAS-t (Repülőszemélyzet Fedélzeti Automatizálási Rendszere), amellyel egy UH-60A Black Hawk helikopter fél órán át repült pilóta nélkül. 

Az első repülés során, amelyre február 6-án került sor Kentucky államban, a helikopter átesett a kötelező felszállás előtti ellenőrzéseken, felszállt, egyszerű manővereket hajtott végre a levegőben, majd biztonságosan földet is ért.  Soron kívül Donald Trump ismét felhívta Orbán Viktort

A második repülésre következő nap került sor, ekkor már 30 percig a levegőben marad nagyjából 120 méter magasságban, és 200 kilométer/óra körüli sebességgel haladt, miközben azt szimulálták, hogy Manhattan belvárosában repül az épületek között, a fejlesztők pedig elmondták, hogy sikerrel teljesítette a feladatokat – írja a Flight Global.

Ráadásul hozzátették, hogy vészhelyzetekben a rendszer akár jobban is teljesíthet a gyorsabb reakcióidejének köszönhetően, mint az ember. Például egy hajtómű elvesztése során gyakran a másodperc töredéke alatt kell eldöntenie a pilótának, hogy megpróbálja-e letenni a gépet, esetleg előrefelé haladva nyerjen sebességet, hogy csökkentse a helikopter levegőben tartásához szükséges teljesítményigény.

A DARPA egyik programvezetője elmondta, hogy a céljuk, hogy a pilóták a mechanika helyett a feladatra és annak irányítására koncentrálhassanak. Elmondta, hogy ezzel a felszereléssel a repülőgépeket működtetni lehet a nap bármely szakaszában pilóta nélkül, de akár vitatott körülmények, például rossz látási viszonyok között is, de emellett automatikus akadályelkerülést is biztosít.

Az amerikai hadsereg már évek óta dolgozik hasonló projekteken, 2013-ban a pilóta nélküli MQ-8C Fire Scout már végrehajtott egy 7 perces tesztrepülést, ez a Black Hawk azonban most egyértelműen lekörözte a maga 30 percével. 

Az ALIAS program keretében kifejlesztett szoftverek egy része az amerikai kormány tulajdonában van, a Sikorsky, amely kezdetben belső kutatási és fejlesztési források felhasználásával maga kezdte el fejleszteni a Matrix-ot, mindössze a szoftver magját birtokolja. A Matrix nyílt alkalmazásprogramozási interfésszel rendelkezik, a Sikorsky pedig érdekelt lehet abban, hogy licencelve harmadik felek számára továbbadja. 

A tárgyalások jelenleg is folynak arról az amerikai külügyminisztériummal, hogy engedélyt kapjanak a Matrix technológia exportálására, ugyanis szerintük több érdeklődő is van, többek között Japán, ők gyártják ugyanis a Black Hawk egyik változatát, a Mitsubishi H-60-ast. 

Az ALIAS programja az utolsó fázisba ért, a jövőben  további repülési területbővítő teszteket terveznek. Márciusra az a tervük, hogy egy újabb repülést hajtanak végre egy másik Black Hawk modellel, amely szintén a Matrix-ot használja. A DARPA a tervek szerint az ALIAS programját a 2022-es év vége felé zárhatja le. 

Nagy Mártont idegesíti, amikor a reptér visszavásárlását kritizálják

Nagy Márton nagyon is elégedett a Liszt Ferenc Repülőtér visszavásárlásával, amit aranytartaléknak is tart.