Drasztikusan megerősödött az online kereskedelem a koronavírus-járvány alatt
A járvány kirobbanását követően érezhető volt a hirtelen megnövekedett igény a webshopok iránt: a 2021-es adatokat összevetve a koronavírus előtti időszakkal több mint ötszörösére nőtt az e-kereskedelem forgalma.
2021-ben rövid távon kevésbé volt hatással a COVID a webshopos megrendelések alakulására. Hosszabb távú tendenciákat indított el, de mivel nem voltak váratlan drasztikus korlátozások, kiegyensúlyozott volt a piac.
A rendelések számát tekintve áprilisban volt némi visszaesés, a korlátozások feloldását követően a személyes vásárlás igénye megnőtt, de hamar újra növekedő tendenciát mutatott az online kereskedelem. Az élelmiszer házhozszállításnál észlelhető volt egy visszaesés az év eleji magas számokhoz képest, azonban novemberben-decemberben ismét szívesen menedzselték online a bevásárlást a magyarok, amely a vírus újabb tetőzésének is lehet az eredménye.
Folyamatosan növekszik a webshopok forgalma és száma. A 2020-as és 2021-es év rendeléseit vizsgálva megkétszereződött az igény az online vásárlásra. Az iLogistic.hu kifejezetten webshopoknak szolgáltató logisztikai vállalat ügyfeleinek a száma az elmúlt 1,5 évben a négyszeresére nőtt, így megnégyszerezték a munkavállalóik számát is, hogy minőségben ki tudják szolgálni partnereiket. A cég bevétele 2019 óta közel megháromszorozódott, már 1 milliárd feletti az árbevétele, a hatalmas növekedés is mutatja, hogy milyen mértékben ugrott meg a netes kereskedelem iránti igény.
Évről évre folyamatosan csökken az utánvétes küldemények aránya és lassan a nyugat európai trendekhez kezdünk felzárkózni, ahol az utánvétes csomagok aránya sok országban már 10% alatti- derült ki az iLogistic.hu statisztikai adatai alapján. A járvány előtti időszakhoz képest több mint 10%-kal nőtt az előrefizetési hajlandóság a magyarokban. Ez annak is lehet köszönhető, hogy tudatosabbá váltak a magyar vásárlók és igyekeznek megbízható felületekről rendelni.
A COVID-19 hazai megjelenésével drasztikusan nőtt az utánvétes fizetéseknél a bankkártyás fizetés, közel ötszörösére ugrott, a készpénzes fizetési mód pedig egyre inkább a háttérbe szorul.
Nyár végén, ősszel megugrott a papírírószerek iránti e-kereslet és sokan online készültek az iskolakezdésre. Tapintható volt a bizonytalanság, hogy a gyerekek vajon az iskolapadot vagy az otthoni asztalt fogják koptatni és a szülők felkészültek az esetleges újabb digitális oktatásra: augusztusban, szeptemberben megnőtt az elektronikai eszközök eladása.
A legkiemelkedőbb időszak az év vége volt, a november és a december adta az éves csomagkiszállítás több mint 25%-át. Idén a Black Friday az eladásokat tekintve inkább fekete november volt, a megemelkedett vásárlás nem egy kiemelt napon, hanem egész hónapra elosztva volt jellemző. Idén a kozmetikumok és a táplálékkiegészítők fogytak a leginkább.
2021-es abszolút listavezető terméke a zsírégető kapszula termék volt, a dobogó második helyét a kollagén kapszula és italpor foglalta el. 2020-ban a vásárlók megrohamozták az üzleteket a maszkokért és a fertőtlenítőkért, azóta normalizálódott a helyzet, megszűnt a pánikvásárlás, de még mindig dobogósok között maradtak.
Szezonalitást tekintve tavaszi időszakban a horgász cikkek, valamint a barkács és kerti termékek voltak a legkeresettebbek. Nyáron a fürdőruha, a szabadidős sporteszközök, a barkács és kerti szerszámok, eszközök voltak előtérben, ősszel pedig a táplálékkiegészítők és a kozmetikumok kerültek a virtuális kosárba.
Az adventi időszak egyik nagy slágere a chili kalendárium volt. A karácsonyfa alatt tavaly főleg játékok és műszaki cikkek várták a családokat. A játékok iránti kereslet óriási kiugrást mutatott az év vége felé, közel ötszöröse volt az eladása a korábbi hónapok átlagához képest. A műszaki cikkek piaca szintén decemberben hozta a legmagasabb forgalmat, mintegy kétszeresét a korábbi hónapok átlagának.
2021 a szépségápolási cikkekkel (kozmetikumokkal és táplálékkiegészítőkkel) foglalkozó cégeknek kedvezett leginkább.
„Tavaly 126 webshopot üzemeltető cég csatlakozott hozzánk, közülük 30 szépségápolással foglalkozó partner, akik igénybe vették a fulfillment logisztikai szolgáltatásunkat, amelynek köszönhetően már az értékesített termékek raktározásától, csomagolásától, a kiszállításon át, a számlázásig tudunk folyamatos segítséget nyújtani. Jelenleg messze a szépségiparban tevékenykedő webshopok aránya a legmagasabb nálunk, így már külön részlegünk is van, amely kifejezetten a kozmetikumokkal és szépségápolási termékekkel, valamint táplálékkiegészítőkkel foglalkozik” – árulta el Csereklyei Bálint, az iLogistic.hu ügyvezetője.
A szépségápolás után a háztartási eszközöket és kiegészítőket forgalmazó, valamint a kisállat eledelekkel és kiegészítőkkel foglalkozó cégek száma nőtt jelentősen. Ezt követik sorrendben az FMCG termékeket, valamint a játékokat, könyveket és ajándékokat forgalmazó cégek. Ugyanakkor a ruházati termékeket és elektronikus szórakoztató iparcikkeket forgalmazó ügyfelekből kifejezetten kevés új partnerük érkezett az elmúlt másfél évben.